دوشنبه 16 مهر 1403

زلزله به 35 واحد مسکونی در گرمه خراسان شمالی خسارت زد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زلزله به 35 واحد مسکونی در گرمه خراسان شمالی خسارت زد

بجنورد - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: زلزله 5.5 و 5.4 ریشتری بامداد امروز - دوشنبه - به 35 واحد مسکونی در روستاهای شهرستان گرمه این استان خسارت عمده وارد کرده است که این واحدها هم اکنون غیرقابل سکونت شده‌اند.

جواد نظری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون 12 پس لرزه شهرستان های گرمه و جاجرم این استان را لرزانده اما بیشترین خسارت ها مربوط به شهرستان گرمه بوده است.

وی افزود: کانون زلزله و پس لرزه های این استان کوه بهار در بین شهرستان جاجرم و گرمه بوده است و بیشترین خسارت به دشت و شورک گرمه وارد شده است.

نظری اظهار داشت: این زمین لرزه ها تاکنون 2 نفر مصدوم داشته است.

زمین لرزه های به بزرگی 5.5 و 5.4 شهرستان های جاجرم و گرمه را ساعت سه و 34 دقیقه و پنج و 24 دقیقه لرزاند که این زمین لرزه ها در شهرستان های بجنورد و مانه و سملقان احساس شد.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری - جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

گسل باغان - گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری - جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.

زمین لرزه ای با قدرت 6.2 درجه ریشتر بهمن سال 1375 و زلزله 5.7 ریشتری اردیبهشت ماه سال 96 در بجنورد و مانه و سملقان، خسارات جانی و مالی در پی داشت.

*س_برچسب‌ها_س*