یک‌شنبه 1 مهر 1403

سازمان امور مالیاتی در صدد تغییر ریل در نظام مالیاتی

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سخنگوی سازمان مالیاتی کشور در یک گفت‌وگوی رادیویی با بیان اینکه تغییر ریل در نظام مالیاتی ایجاد خواهد شد، گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به‌عنوان بستر اجرای ارزش افزوده مصوب شده و از آبان 1401 اجرایی و ارتقا یافت تا امروز که در حال تکمیل است. بر اساس این گزارش مهدی موحدی بکنظر اظهار داشت: به واسطه تصویب لایحه تسهیل تکالیف مودیان در اجرای پایانه‌های فروشگاهی که در آینده به تایید شورای نگهبان می‌رسد، می‌توان شرایط را برای اجرای قانون سهل‌تر و کامل‌تر کرد. وی افزود: نظام مالیاتی جدید به طور هوشمند انجام می‌شود تا مردم و مودیان دچار فرایند مالیات ستانی نشده و به طور مجازی بتوانند اظهارنامه خود را با ارائه صورت‌حساب‌های الکترونیک ثبت کنند.

سخنگوی سازمان مالیاتی کشور ادامه داد: ثبت الکترونیک صورتحساب‌ها ملاک صحت اظهارنامه مودیان است و به جز یک درصد معدود مودیان بزرگ که بنا بر شغل و کسب‌شان به‌صورت دستی رسیدگی مالیاتی انجام می‌شود.

موحدی بکنظر در خصوص محاسبه مالیات کسانی که در ساخت و ساز خانه‌ها فعالیت دارند، بیان کرد: سازمان مالیات با توجه به سامانه‌ها و مراجع مختلف در حال شناسایی و رصد مودیان در حوزه‌های مختلف است؛ چون به‌عنوان بخشی از حکمرانی اقتصادی کشور باید بر حکمرانی پولی و مالی کشور نظارت و از آن حفاظت کند.

وی یکی از موارد قانونی مالیات بر عایدی سرمایه را رصد و اجرای قانون، ارتباط با زنجیره اموال منقول و غیرمنقول مثل املاک مسکونی و تجاری، خودرو، سکه، طلا و ارز دانست تا از سفته بازی و سوداگری در این بازار‌ها جلوگیری شود.