یک‌شنبه 1 مهر 1403

سازندگان پروژه‌های نهضت ملی مسکن چشم انتظار تزریق منابع مالی 800میلیون تومانی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سازندگان پروژه‌های نهضت ملی مسکن چشم انتظار تزریق منابع مالی 800میلیون تومانی

پرداخت تسهیلات ساخت مسکن یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند زمینه ساز بهبود و تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن شود بنابراین تاخیر در عدم پرداخت این تسهیلات در شرایط کنونی زمینه ساز افزایش قیمت تمام شده ساخت این پروژه‌ها شده است.

در حال حاضر یکی از برنامه‌های که باید دولت و بانک مرکزی آن را دنبال کند پیگیری برای ابلاغ تسهیلات ساخت است که متاسفانه به نظر می‌رسد در این روز‌ها به فراموشی سپرده شده و باید هرچه سریعتر اقدامات لازم برای پرداخت آن در دستور کار قرار گیرد.

در همین زمینه محبی عضو انجمن انبوه سازان مسکن کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه پروژه‌های نهضت ملی مسکن مشخصاً با کمبود منابع مواجه هستند و دلیل تاخیر 3 ساله در اجرای آن‌ها نیز همین موضوع بوده است گفت: کلید اصلی حل این معضل و اجرای هزار پروژه‌ی طرح مزبور، تصویب تسهیلات 800 میلیون تومانی است.

وی ادامه داد: تصویب و ابلاغ وام 800 میلیون تومانی می‌تواند زمینه را برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن فراهم کند و روند اجرای آن‌ها تسریع کند.

عضو انجمن انبوه سازان مسکن با تاکید بر اینکه از آغاز طرح نهضت ملی مسکن سه سال گذشته است گفت: در صورتی که تزریق مالی خوبی به این حوزه انجام می‌شد تاکنون شاهد اتمام بخش زیادی از این پروژه‌ها بودیم، اما متاسفانه به دلیل عقب ماندگی در تامین منابع مالی، روند ساخت و ساز پروژه‌ها با کندی روبرو شده است.

او بیان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از پروژه‌های نهضت ملی مسکن به دلیل عدم پرداخت تسهیلات 800 میلیونی ناکام مانده و حتی به مراحل اجرایی نیز نرسیده‌اند.

وی با بیان اینکه چندین ماه است که سازندگان و پیمانکاران پروژه‌های نهضت ملی مسکن دست از ساخت کشیده اند گفت: دلیل اصلی این توقف، عدم پرداخت تسهیلات مسکن است.

عضو انجمن انبوه سازان اظهار کرد: در چند ماه گذشته نیز مصوبه‌ای از سوی شورای عالی مسکن ابلاغ شد که بر اساس آن، تسهیلات مسکن ملی باید از 550 میلیون به 800 میلیون تومان افزایش داشته باشد، اما بانک ها، پرداخت تسهیلات را فعلاً قفل کرده اند و به هیچ یک از سازندگان، تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود. حتی تسهیلات 550 میلیونی نیز دیگر پرداخت نمی‌شود و همین موضوع، بسیاری از سازندگان را به دردسر انداخته و روند ساخت مسکن را متوقف ساخته است.

وی ادامه داد: باید هرچه سریعتر بانک مرکزی اقدام به ابلاغ تسهیلات 800 میلیونی کند تا بانک‌ها منابع مالی لازم را به سازندگان پرداخت کنند چراکه هر گونه تعویق در اجرای طرح نهضت ملی مسکن منجر به افزایش قیمت خواهد شد.

خبرنگار: محبوبه کباری