دوشنبه 16 مهر 1403

سایه کم‌آبی بر سر 240 روستا و 4 شهر کهگیلویه‌وبویراحمد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
سایه کم‌آبی بر سر 240 روستا و 4 شهر کهگیلویه‌وبویراحمد

طبق آمار و اطلاعات جدید 140 روستا و 4 شهر در این استان کهگیلویه‌وبویراحمد با تنش کم‌آبی مواجه هستند و اگر موارد صحیح درست مصرف‌کردن رعایت نشود با بحران کم‌آبی مواجه می‌شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس سریال کم آبی چند سالی است که گریبانگیر مردم کهگیلویه و بویراحمد شده و متاسفانه این تنش به بهار و زمستان ها نیز کشیده شده است.

سایه سنگین بحران آب در یکی از پر آب ترین مناطق کشور به زیست بوم منطقه اضافه شده تا مهاجرت به شهر های استان و مرکز کهگیلویه و بویراحمد بخشی از نتایج این بحران باشد.

اگر چه کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین چشمه سارها و رودخانه‌های خروشان با وجود میزان بارندگی 2 برابر میانگین کشوری است و بارندگی ها، آب را در رودخانه ها و مسیل ها جاری کرد اما این باران حریف زمین تشنه و خشک نمی شود و با تاکید مسئولان باید آماده مقابله با تنش های آبی در فصل تابستان باشیم.

در استان سه هزار و 411 حلقه چاه با حجم تخلیه 185 میلیون متر مکعب برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی دارای پرونده در این استان کوچک با دو اقلیم سردسیری و گرمسیری وجود دارد و نباید از وجود یک هزار و 237 حلقه چاه غیرمجاز با حجم تخلیه 65 میلیون متر مکعب شناسایی شده غافل شد.

بنا به گفته مسئولان آبی، در پنج سال اخیر، 408 حلقه چاه غیرمجاز با حجم صرفه‌جویی 11 میلیون متر مکعب پُر و از این تعداد، 91 حلقه معادل 22 درصد کل چاه‌های پُر شده و استان، سال گذشته با حجم صرفه‌جویی 2 میلیون متر مکعب، مسلوب المنفعه شده است.

کاهش دبی چاه های آب، قنوات، رودخانه ها و گرمای زودرس دست به دست هم داده تا تنش آبی به سراغ مردم کهگیلویه و بویراحمد بیاید و کام روستاها و شهرهای زیادی در استان را تشنه کند و به گفته مسئولان استانی در حال حاظر بالغ بر 240 روستا و 4 شهر استان در این وضعیت قرار داشته و بدون شک با نزدیک شدن به تابستان داغ به این تعدا افزوده خواهد شد.

مدیرعامل آبفای کهگیلویه و بویراحمد صرفه جویی در مصرف آب را ضروری ارزیابی کرد و گفت: آب تنها بحران جدی به حساب می‌آید که هنوز کسی آن را جدی نگرفته و این زنگ خطری برای آینده است.

وی با اشاره به اینکه در فصل بهار و تابستان بیشترین فشار کاری بر دوش سقاهای استان است از بحران کم آبی در بسیاری از روستاهای این استان خبر داد.

برخه تاکید کرد: بیش از 140 روستا و 4 شهر در این استان با تنش کم آبی مواجه اند و اگر موارد صحیح درست مصرف کردن رعایت نشود با بحران کم آبی مواجه خواهند شد.

وی الگوی مصرف را در استان نامناسب ارزیابی کرد و ابراز داشت: حفاظت از آب بسیار ساده است و می توانیم این کار را در خانه از خودمان شروع کنیم، یک قدم کوچک می تواند صدها لیتر به ذخیره آب اضافه کند و با اقدام هایی به ظاهر کوچک و کم‌هزینه مانند کاهش زمان استحمام، عدم شست و شوی ماشین و حیاط منازل و... مسائل را به گونه ای مدیریت کنیم تا امکان تامین آب برای همه هم استانی ها فراهم شود.

مدیرعامل شرکت آبفای کهگیلویه و بویراحمد خواستار نهایت همکاری شهروندان، دستگاههای اجرایی و ارگانهای دولتی در مصرف آب جهت عبور از بحران کم آبی شد و اظهار داشت: مشارکت عمومی مشترکان در صرفه جویی مصرف آب یکی از عوامل اصلی موفقیت در مدیریت منابع آبی است.

انتهای پیام /