یک‌شنبه 1 مهر 1403

سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری خارجی ها در قطر

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری خارجی ها در قطر

قطر در سال 2022 توانست 29.78 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کند؛ همچنین این کشور در صدر فهرست بهترین مقاصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان برای سال 2023 قرار گرفت.

قطر در سال 2022 توانست 29.78 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کند؛ همچنین این کشور در صدر فهرست بهترین مقاصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان برای سال 2023 قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، آژانس توسعه سرمایه‌گذاری قطر اخیراً اعلام کرد که این کشور در سال 2022، 29.78 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده و از این لحاظ، به رکوردی تازه دست یافته است.

در گزارش سالانه این آژانس در سال 2022 آمده است که با حمایت از رشد اقتصادی قوی و باثبات و اتخاذ چشم‌اندازهای سرمایه‌گذاری جذاب، 135 پروژه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جدید به ثبت رسیده است که منجر به ایجاد 13972 شغل جدید در سال 2022 شده است. این رقم تقریباً 25 برابر ارزش پروژه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال قبل است و حکایت از دو برابر شدن مشاغل ایجاد شده به واسطه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نسبت به سال 2021 دارد.

مشاغل جدید، در بخش‌های مختلف از جمله نفت و گاز، نرم‌افزار و فناوری اطلاعات و همچنین خدمات تجاری و بخش‌هایی از زنجیره صنعت خودروسازی ایجاد شده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که بیش از 800 مؤسسه تجاری خارجی جدید در سال 2022 در این کشور مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

قطر در صدر فهرست بهترین مقاصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی

آژانس توسعه سرمایه‌گذاری قطر، رویکردی چندجانبه را برای جذب سرمایه خارجی پیگیری می‌کند و در این راستا از برندسازی ملی که به واسطه برگزاری موفقیت‌آمیز جام جهانی صورت گرفت، نهایت بهره برداری را صورت داده است.

این آژانس کوشیده تا قطر را به عنوان کانون جهانی در جذب سرمایه معرفی کند و متناسب با آن، زیرساخت‌های نرم و سخت را فراهم آورد. در همین راستا، این آژانس 85 نشست تخصصی را با سرمایه‌گذاران و هیأت‌های تجاری برگزار کرده و همچنین موافقتنامه‌های همکاری با نهادها و شرکت‌های معتبری همچون مایکروسافت به امضا رسانده است.

افزون بر این، 12 مطالعه علمی عمیق را برای تدوین نقشه راه حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور سامان داده است. به علاوه پرتال سرمایه‌گذاری در قطر را نیز راه اندازی کرده است و در قالب آن، فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در این کشور را معرفی می‌کند.

در پیامد این اقدامات و کوشش‌های چندین ساله قطر، این کشور در فهرست بهترین مقاصد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان برای سال 2023 که توسط Intelligence FDI منتشر شده است، در رتبه اول قرار گرفت.

در سال‌های اخیر، تولید ناخالص داخلی این کشور به سرعت رشد کرده است و از 125.12 میلیارد دلار در سال 2010 به 237.79 میلیارد دلار در سال 2022 جهش کرده است. انتظار می‌رود این رشد در سال 2023 ادامه یابد.

علاوه بر این، قطر همچنان به تقویت موقعیت خود به عنوان مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاری خارجی را ادامه می‌دهد. در همین راستا، این کشور در رتبه پنجم در فهرست بزرگترین بازارهایی که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در خاورمیانه و آفریقا جذب کرده‌اند، قرار گرفته است.