دوشنبه 9 مهر 1403

سطح زیرکشت زعفران کشور 123 هزارهکتار است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سطح زیرکشت زعفران کشور 123 هزارهکتار است

حسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از آغاز برداشت زعفران از نیمه مهرماه خبر داد و گفت: با عرضه انبوه زعفران از 5 تا دهم آبان می‌توان آینده بازار زعفران را پیش بینی کرد.

به گفته او، با توجه به شرایط مساعد بارش در فصل بهار برآورد‌ها حاکی از آن بود که تولید زعفران نسبت به سال قبل 50 تا 60 درصد افزایش یابد و سپس با تشدید گرمای هوا میزان رشد تولید20 تا 30 درصد پیش بینی شد و از طرفی پیش بینی‌هایی مبنی بر کاهش تولید صورت گرفت، حال باید منتظر ماند و دید که تولید به کدام سمت و سو می‌رود.

حسینی سطح زیرکشت زعفران را 123 هزارهکتار اعلام کرد و افزود: طی 5 سال قبل وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیرکشت زعفران همین میزان اعلام می‌کند، درحالیکه همه ساله 5 تا 10 درصد سطح زیرکشت افزایش می‌یابد. حال با اجرای طرح شناسنامه دار شدن مزارع زعفران، آمار و اطلاعلت دقیقی از مزارع و سطح زیرکشت می‌توان داشت.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: علی رغم آنکه پتانسیل تولید بیش از هزارتن زعفران در کشور 3 برابر رقم فعلی وجود دارد، از این رو استراتژی و سیاست مناسبی در حوزه تولید و صادرات باید اتخاذ شود.

او با بیان اینکه 60 تا 70 کشور مقصد صادرات زعفران ایران است، گفت: اگر به تولید واقعی زعفران دست یابیم، به رقم قابل قبول صادرات دست می‌یابیم.

خبرنگار: آزاده محبی