سه‌شنبه 17 مهر 1403

سند ارتقاء جایگاه زنان مبنای عدالت جنسیتی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سند ارتقاء جایگاه زنان مبنای عدالت جنسیتی است

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل برنامه ریزی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سند ارتقاء جایگاه زنان در 31 استان کشور در دست تهیه و تصویب است، گفت: این سند به عنوان یک نقشه راه برای ارتقاء عدالت جنسیتی براساس ظرفیت استان‌هاست.

بهناز موحدی روز پنجشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی استان که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار شد، افزود: تدوین این سند در راستای ارتقاء وضعیت زنان و خانواده از سال 96 در کشور در دستورکار این معاونت قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: برای تدوین و تهیه این سند 30میلیارد ریال اختصاص داده شده است که اسناد بر اساس فعالیت‌های تعریف شود که نتیجه محور باشد.

وی با بیان اینکه این سند براساس به روزترین مدل برنامه‌ریزی راهبردی در دنیا تهیه شده است، اظهار داشت: مدل برنامه ریزی این سند براساس ظرفیت‌ها و ضرورت‌های موجود در استان‌ها تهیه شده است.

موحدی اظهار داشت: با توجه به اینکه آمار بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند و این استان ظرفیت توسعه در حوزه گیاهان دارویی را دارد، می‌توان از این ظرفیت برای اشتغال زنان استفاده کرد.

وی به نتیجه محور بودن این سند، تاکید کرد و گفت: با تغییر دولت‌ها نگاه های سلیقه‌ای به فعالیت‌ها و حضور زنان تغییر کرده و در این سند بحث شاخص عدالت جنسیتی برای نخستین بار در نظام برنامه ریزی کشور و حوزه توسعه مطرح شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های این سند بحث تحقق شاخص عدالت جنسیتی بود، که برای نخستین بار در نظام برنامه ریزی کشور در حوزه توسعه در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی مورد توجه قرارگرفت.

موحدی، به ماده 101قانون برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی موظف هستند برنامه‌های این سند را در راستای عدالت جنستی اجرایی کنند.

وی گفت: اطلس وضعیت زنان و خانواده در کشور براساس سرشماری سال 95 تهیه شده و این آمار قابلیت بروز شدن را ندارد و مباحث اجتماعی باید با مطالعات کیفی بررسی و انجام شود.

به گزارش ایرنا، در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان چهارمحال وبختیاری که به صورت ویدئوکنفرانس با حضور معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار شد، سند ارتقاء جایگاه زنان و خانواده استان چهارمحال‌وبختیاری به عنوان بیست و هفتمین سند استانی رونمایی شد.

*س_برچسب‌ها_س*