دوشنبه 2 مهر 1403

سهامداران تحلیل را بخوانند | سود این سهام افزایشی است

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
سهامداران تحلیل را بخوانند | سود این سهام افزایشی است

بورس کالای ایران با نماد «کالا» در گره فراکاب، دارای ارزش بازار 12 هزار میلیارد تومان و قیمت معاملاتی 536 هزار تومان است. این سهم نسبت به مرداد سال گذشته 43 درصد و نسبت به میانگین درآمد 12 ماه گذشته 11 درصد رشد داشته است. در این گزارش، به معرفی کلی این سهم و ارزیابی عملکرد و نمودار آن پرداخته خواهد شد.

شرکت بورس کالا در سال 1386 با هدف ایجاد بازاری منسجم و سازمان‌یافته برای تعامل آزاد عرضه و تقاضا، با ادغام دو سازمان تأسیس شد. پیش از این، این شرکت به‌عنوان دو نهاد مستقل با نام‌های سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران (تأسیس در سال 1382) و سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی (تأسیس در سال 1386) فعالیت می‌کرد.

شرکت بورس کالای ایران در سال 1390 در بازار پایه‌ی شرکت فرابورس پذیرفته شد. بورس کالای ایران با بیش از16سال سابقه، بستری مناسب برای معاملات انواع محصولات صنعتی و معدنی، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و محصولات کشاورزی در قالب انواع قرارداد نظیر نقد، سلف، نسیه و... است. بورس کالای ایران توانسته است علاوه بر توسعه معاملات کالاها با استفاده از قراردادهای نقد، نسیه و سلف در بازار فیزیکی، روش های معاملاتی دیگر را نیز به بازار معرفی کند. بازارهایی نظیر بازار فیریکی، بازار فرعی، بازار مشتقه و بازار مالی و صندوق کالایی و...

عملکرد سهم در آخرین گزارش ماهانه کالا

کالا در مرداد با عدد 113 میلیارد تومانی مواجه بود و به 554 میلیارد تومان رسیده است. نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 درصد رشد داشته است. درآمد شناسایی شده طی دوره یک ماه 1403/05/31، 4 درصد بالاتر از متوسط درآمد شناسایی شده طی 4 ماه گذشته بوده است.

کالا و نمودار شمارش امواج سهم

اگر نمودار تعدیل شده سهم را از ابتدای ریزش سال 99 به بعد اینگونه مد نظر داشته باشیم، شاهد شکل گیری و تکامل یک مثلث زمانبر و بلند مدت هستیم.

لگ های A وB تکمیل شده و در انتهای موج C هستیم که از 1402 شروع شده است. انتظار می رود از ماه آتی شروع یک موج میان مدت با تارگت‌های جذاب برای سهم باشد. حمایت مهم 440-470 تومان و هدف های مقاومتی مسیر 630-660 و سپس 750-770 است.

سهامداران تحلیل را بخوانند | سود این سهام افزایشی است 2
سهامداران تحلیل را بخوانند | سود این سهام افزایشی است 3