دوشنبه 16 مهر 1403

سهم آموزش در بودجه آب رفت + جزئیات

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
سهم آموزش در بودجه آب رفت + جزئیات

اقتصانیوز: سهم بودجه آموزش و پرورش از کل منابع عمومی دولت به شدت نوسان داشته به طوری که در یک سال سهم این بودجه از کل منابع عمومی دولت 7.3 درصد و در سالی دیگر معادل 13.4 درصد بوده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، روند سهم بودجه آموزش و پرورش از کل منابع عمومی دولت در حدفاصل سال 88 تا سال جاری تقریبا تغییری نداشته و از 11.5 درصد به 11.3 درصد رسیده است. داده‌ها نشان می‌دهد روند سهم بودجه آموزش و پرورش از کل منابع عمومی دولت به شدت نوسان داشته به طوری که در یک سال سهم این بودجه از کل منابع عمومی دولت 7.3 درصد و در سالی دیگر معادل 13.4 درصد بوده است. این نوسانات نشان از فقدان برنامه ای مشخص در توسعه سرمایه انسانی با کیفیت و اهمیت پایین آموزش و پرورش در کشور دارد.

خبر مرتبط نخستین جلسه بررسی لایحه بودجه سال 1404 برگزار شد / تاکید رئیس جمهور بر اصلاح فوری روند فعالیت شرکت‌های دولتی زیان‌ده

اقتصادنیوز: رئیس جمهوری در نخستین جلسه بررسی بودجه سال 1404 بر اصلاح فوری روند فعالیت شرکت‌های دولتی زیان‌ده تاکید کرد.

براساس آمارها تا پیش از سال 99، رشد منابع عمومی دولت و بودجه آموزش و پرورش در خلاف یکدیگر بوده است. به عبارت دیگر زمانی که رشد منابع عمومی دولت افزایشی بوده، رشد بودجه آموزش و پرورش کاهش داشته از همین‌رو سهم این بخش از کل منابع عمومی نزولی شده است. در سال‌هایی که عکس این امر اتفاق افتاده سهم آموزش و پرورش از منابع عمومی افزایش یافته است. در واقع وقتی جیب دولت پر پول‌تر شده، توجهش به بودجه آموزش کاهش یافته است.

براساس مبانی علم اقتصاد موتور رشد اقتصادی هر کشور سرمایه گذاری است. اصلی‌ترین عامل رشد اقتصادی کشورها سرمایه گذاری در فناوری و نیروی انسانی است. هدف اصلی از این امر بهره وری بالاتر نیروی کار است که منجر به تولید بیشتر و رشد اقتصادی می‌شود. راه تحقق بهره‌وری بالاتر نیروی کار و سرمایه انسانی با کیفیت، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است. همچنین باید گفت که اثرگذاری سرمایه گذاری در آموزش و پرورش یک روند بلندمدت است و نتیجه بخشی آن نیاز به زمان دارد.

مشروح این گزارش را در اکوایران با عنوان «سهم آموزش از بودجه در 3 سال اخیر آب رفت» بخوانید.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
سهم آموزش در بودجه آب رفت + جزئیات 2