جمعه 10 فروردین 1403

سه عامل مهم در ایجاد وضعیت کنونی بورس

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
سه عامل مهم در ایجاد وضعیت کنونی بورس

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، فردین اقابزرگی با تاکید بر اینکه دولت با انتشار اوراق چه در بازار اولیه و چه در بازار ثانویه بخش عمده ای از حجم معاملات را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: به طور کلی نرخ بهره بین بانکی، انتشار اوراق چه در بازار ثانویه و چه در بازار اولیه و در نهایت عرضه های اولیه غیر متعارف و متفاوت از روندی که پیش از این بود و به جذب نقدینگی توسط سهامداران حقیقی کمک میکرد، بیشتر از مسایلی همچون مذاکرات سیاسی و اصلاح نظام یارانه ها و... روی روند منفی بازار تاثیر اساسی داشته اند.

وی ادامه داد: تا پایان اردیبهشت سال جاری بازدهی شاخص هم وزن حدود 30 درصد و بازدهی شاخص کل حدود 19 درصد بوده است. چه اتفاقی رخ داد که از ابتدای خرداد ماه تا کنون، یعنی ظرف کمتر از دو ماه بخش عمده ای از بازدهی ها از دست رفت؟ به طوریکه بازدهی شاخص کل به حدود 7 درصد و بازدهی شاخص هم وزن به حدود 16 درصد رسیده است؟

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به معاملات روز یکشنبه اظهار کرد: روز یکشنبه 72 هزار میلیارد تومان در بازار فرابورس تحت عنوان معاملات بازار ثانویه اوراق بدهی دولت سررسید شد که به نوعی استمهال بدهی است.

آقابزرگی تاکید کرد: عمده دلیل وضعیت کنونی بازار پررونق بودن بیش از اندازه معاملات اوراق بدهی است. به دلیل خلا نقدینگی قیمت سهام اکثر شرکت ها کاهش یافته درحالی که میزان سود آن ها نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایشی بوده است.