چهارشنبه 11 مهر 1403

سه هزار ساختمان بلند مرتبه از لحاظ حریق و ایمنی ارزیابی شدند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سه هزار ساختمان بلند مرتبه از لحاظ حریق و ایمنی ارزیابی شدند

محمد مهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در جلسه هم اندیشی نوسازی بافت های فرسوده با بیان اینکه نقش پژوهشگران در اجرای برنامه هفتم در حوزه نوسازی بافت های فرسوده بسیار حائز اهمیت است گفت: پژوهش آشکار ترین ابزار قدرت است اما متاسفانه در بخش بافت فرسوده به این موضوع توجهی نمی شود چراکه سهم بودجه پژوهش در تولید ناخالص چین 2.8 در فرانسه 3.4 اما در کشور ما نیم درصد بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه نوسازی در برخی از حوزه ها بسیار خوب کار کردیم اما در بخش مسکن و عمران به این موضوع توجهی نکرده ایم.

حیدری با بیان اینکه مسکن در اقتصاد کلان کشور با 78 بخش اقتصادی ارتباط مستقیم دارد گفت: بخش مسکن همچنین با 56 حوزه ارتباط دارد و ضریب شغل غیر مستقیم آن هم 1.2 است گفت: از میزان 8 درصدی رشد اقتصادی در کشور سهم بخش مسکن 2 درصد است که اگر به این موضوع توجه شود محقق می شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش در ماده 57 چندین دستورالعمل مربوط به ارزیابی دستگاه های اجرایی است گفت: نیاز است که تمامی دستورالعمل ها اجرایی شود اما یک بند باید به نحو احسن اجرایی شود و آن مربوط به ارزیابی واحدهای مسکونی بلند مرتبه از لحاظ لرزه ای و حریق است.

حیدری گفت: 3هزار ساختمان بلند مرتبه را در این بخش ارزیابی کردیم که نتایج آن را منتشر شد و تاکنون 7 ساختمان بلند مرتبه در حوزه حریق لرزه نگاری تعیین تکلیف شده و دستورالعمل آنها هم تدوین شده است.

وی همچنین به پایش واحدهای مسکونی هم اشاره کرد و گفت: در بحث ماده 52 توسعه نوسازی بافت فرسوده سرمایه گذاری در بافت های فرسوده در دستور کار قرار گرفته و چالش های موجود در این بخش هم مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی تصریح کرد: یکی از چالش های مهم در این بخش عدم امکان استفاده از روش های صنعتی و ماشین آلات ساخت در بافت های فرسوده است چالش های که در این حوزه مطرح شده است.

وی افزود: باید 15 درصد از ساخت و ساز ها به صورت صنعتی سازی اجرا شود و طبق تکلیفی که در این بخش وجود دارد باید برای اجرای صنعتی سازی مشوقی به نام تسهیلات بانکی پرداخت شود تا با سرعت مدل ها هم خوانی داشته باشد.

او گفت: باید ظرف 3ماه واحدهای مسکونی فرسوده از طریق تکنولوژی های جدید ساخته شود اما اجرای این کار نیاز به روش های نوین دارد که از طریق تشویق مالکان اجرا می شود.

خبرنگار: محبوبه کباری

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو