سه‌شنبه 17 مهر 1403

سوابق تاریخی فعالیت آتشفشانی ماه به دست آمد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
سوابق تاریخی فعالیت آتشفشانی ماه به دست آمد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از سی جی تی ان، اطلاعاتی از فعالیت‌های آتشفشانی در ماه در حدود 2 میلیارد سال پیش به دست آمده که درک نحوه تکامل کره ماه را تسهیل می‌کند.

در پایان سال 2020، فضاپیمای چانگ 5 چین نمونه‌هایی از ماه را با وزن حدود 1731 گرم به زمین فرستاد. در تحقیقات بعدی، دانشمندان چینی سن جوان‌ترین سنگ روی ماه را در حدود 2 میلیارد سال تعیین کردند، به این معنی که دوره فعالیت آتشفشانی این قمر بین 800 تا 900 میلیون سال بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، بوده است.

از طریق انجام این بررسی، سن تشکیل بازالت، ایجاد ویژگی‌های ژئوشیمیایی و مقیاس‌های زمانی خنک‌شدن ماه به دست می‌آمد. گروه تحقیقاتی دریافتند که شکل گیری بازالت در ماه احتمالا نتیجه فوران آتشفشانی در همان دوره است و از این طریق می‌توان برای تعیین ضخامت جریان گدازه و مقیاس فوران هم اقدام کرد.

بررسی‌ها همچنین حاکیست مدت زمان خنک شدن بیشتر گدازه‌ها کمتر از یک سال بوده است. محققان با استفاده از یک مدل ترمودینامیکی تخمین زدند که ضخامت جریان گدازه در ماه بین 10 تا 30 متر بوده است. در نهایت زمان اوج فوران‌های آتشفشانی در ماه در حدود 2 میلیارد سال پیش تخمین زده شده است. این نتیجه گیری با نتایج به دست آمده از طریق روش‌های سنجش از دور مطابقت دارد.

پایان پیام /

https://news.cgtn.com/news/2023-07-07/Chinese-scientists-reveal-late-surges-in-moon-s-volcanic-activity-1lfC56uxsGc/index.html

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

چین

کره ماه سوابق فعالیت آتشفشانی ماه گدازه های ماه این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
سوابق تاریخی فعالیت آتشفشانی ماه به دست آمد 2