پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

سومین محموله بچه‌ماهی در رودخانه چلوند آستارا رهاسازی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سومین محموله بچه‌ماهی در رودخانه چلوند آستارا رهاسازی شد

آستارا - ایرنا - رئیس اداره شیلات آستارا از رهاسازی سومین محموله بچه‌ماهی به تعداد یک میلیون و 200 هزار قطعه، در رودخانه چلوند این شهرستان، به منظور غنای ذخایر آبزیان خبر داد.

صادق خاصی پور روز پنجشنبه در حاشیه رهاسازی بچه ماهی ها گفت: بچه ماهی‌ها در مرکز بازسازی ذخایر آبزیان شهید انصاری رشت تکثیر شده اند و یک تا سه گرم وزن دارند و در 2 مرحله قبلی، حدود 2 میلیون و 400 هزار قطعه بچه ماهی در رودخانه چلوند رهاسازی شده بود.

وی اظهار کرد: باید به منظور زنده ماندن بیشتر بچه ماهی‌ها، رودخانه آب کافی و مصب مناسب داشته و فاقد آلودگی سموم کشاورزی و پساب صنعتی و شهری باشد.

وی بیان کرد: رودخانه‌های حاشیه خزر بستر ترمیم ذخایر دریایی، تولید مثل و تخم ریزی ماهی‌های استخوانی است و آب مناسب آنها امکان رهاسازی میلیون‌ها قطعه بچه ماهی را فراهم می‌کند.

فرماندار آستارا هم در بازدید از رهاسازی ماهی ها گفت: رودخانه چلوند از مهمترین زیستگاه های طبیعی انواع ماهیان استخوانی است و باتوجه به امرار معاش اغلب اهالی از صیادی و کاهش ذخایر آبزیان، تکثیر و رهاسازی بچه ماهی ها در رودخانه ها باید ادامه یابد.

حسن رستم زاد اظهار کرد: در سال گذشته 120 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی و خاویاری در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی شده بود اما صید قاچاق و آلودگی رودخانه‌ها مانع رشد و رسیدن بچه ماهی ها به تور صیادان می شود.

گیلان با سه مرکز تکثیر ماهی شهید انصاری رشت، شهید بهشتی سنگر و سیاهکل از استان‌های مهم تکثیر آبزیان است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و ساحل دریای خزر قرار دارد و در 18 کیلومتر نوار ساحلی آن، ماهی استخوانی صید می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*