جمعه 1 تیر 1403

شب زیبای "جبل‌الرحمه" در صحرای عرفات + تصاویر

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
شب زیبای "جبل‌الرحمه" در صحرای عرفات + تصاویر

"جبل‌الرحمه" میزبان هزاران حاجی از کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران بود که در سرزمین عرفات وقوف دارند. این حضور انبوه صحنه‌هایی زیبا خلق کرد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، «جبل‌الرحمه» شامگاه جمعه میزبان هزاران حاجی از کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران بود که در سرزمین عرفات وقوف دارند. این حضور انبوه صحنه‌هایی زیبا خلق کرد. ده‌ها هزار حاجی از کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران که شب گذشته وارد سرزمین عرفات شدند گروه گروه خود را به جبل‌الرحمه رساندند تا در دامنه این کوه دست به عبادت و راز و نیاز با خدا بردارند.

حضور جمعیت انبوه حجاج احرام پوش که همگی لباس سفید داشتند، بر دامنه‌ها و فراز این کوه کم ارتفاع موجب شد تا «جبل‌الرحمه» شکلی کاملاً سپید به خود گیرد.

نجوای "دعای عرفه" در صحرای عرفات

«کوه رحمت» کوه کوچکی با ارتفاع 340 متر از سطح دریا است که در شمال شرقی عرفات و 10 کیلومتری مکه مکرمه واقع شده و به دلیل آنکه از دیگر کوه‌هایی که منطقه را در بر گرفته، مستقل است و از پاره‌سنگ‌هایی بزرگ و جدا تشکیل شده، شکلی متفاوت دارد.

موقعیت جبل‌الرحمه باعث شده است تا از دیرباز نه‌تنها در نقش فانوس برای کاروان‌های حج عمل کند بلکه شاهد برخی رویدادهای تاریخی نیز باشد.

روی این کوه ستون استوانه‌ای شکلی به ارتفاع 4 متر و عرض یک متر و 80 سانتیمتر قرار دارد که در قدیم، در مراسم وقوف در عرفات، چراغ و قندیل از آن آویزان می‌کردند تا راهنمای زائران و کاروان‌ها باشد.

سرزمین عرفات که جبل‌الرحمه در آن قرار دارد و محل وقوف حاجیان است، بنا به روایت‌های تاریخی، محلی بوده است که حضرت آدم و حوا بعد از هبوط، یکدیگر را در این سرزمین شناختند. آنها در عرفات به گناهان خویش اعتراف کردند.

همچنین گفته می‌شود جبرئیل هنگام تعلیم مناسک حج به حضرت ابراهیم (ع) به او گفت که در سرزمین عرفات در پیشگاه خداوند به گناهان خویش اعتراف کن.

شب زیبای "جبل‌الرحمه" در صحرای عرفات + تصاویر 2
شب زیبای "جبل‌الرحمه" در صحرای عرفات + تصاویر 3
شب زیبای "جبل‌الرحمه" در صحرای عرفات + تصاویر 4
شب زیبای "جبل‌الرحمه" در صحرای عرفات + تصاویر 5
شب زیبای "جبل‌الرحمه" در صحرای عرفات + تصاویر 6
شب زیبای "جبل‌الرحمه" در صحرای عرفات + تصاویر 7
شب زیبای "جبل‌الرحمه" در صحرای عرفات + تصاویر 8