جمعه 10 فروردین 1403

شرط‌بندی برای اثبات یک قانون فیزیک + فیلم

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
شرط‌بندی برای اثبات یک قانون فیزیک + فیلم

اخیرا یک ویدیوی با عنوان "به خطر انداختن زندگی‌ام برای حل یک بحث فیزیکی" توسط درک مولر مدیر کانال یوتیوب وریتاسیوم منتشر شده است که این ویدیو در انتها به یک شرط‌بندی 10 هزار دلاری انجامیده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، پیش فرض ویدئو حول یک سوال فیزیک که بیش از یک دهه بحث‌های زیادی را در پی داشته متمرکز است و آن سوال این است که آیا هر وسیله نقلیه بادی می‌تواند سریع‌تر از باد، در جهت باد برود؟ این مفهوم غیرشهودی که آیا چیزی با سرعت بیشتری نسبت به موجودی که آن را تحت فشار قرار می‌دهد می‌تواند حرکت کند یا خیر چندین سال است که در تالارهای گفتگو آنلاین تا کلاس‌های دانشگاه مورد بحث قرار گرفته و خشم و عصبانیت فیزیکدانان را برانگیخته است.

بنابراین به طور طبیعی شرط‌بندی درباره این است که آیا یک وسیله نقلیه بادی می‌تواند از خود باد پیشی بگیرد یا خیر که برخی می‌گویند این امر شدنی است و برخی آن را غیرممکن می‌دانند. در این ویدیو در یک طرف درک مولر و در طرف دیگر "الکساندر کوسنکو"(Alexander Kusenko)، فیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس را داریم.

طبق گفته کوسنکو، این ادعا کاملا اشتباه است و او در این باره کاملا مطمئن است. وی در این باره گفت: با تشکر از قوانین فیزیک، من چیزی را به خطر نمی‌اندازم، بنابراین من می‌توانم هر شرط‌بندی را بپذیرم.

با این حال به گفته مولر وسیله نقلیه بادی موسوم به "Blackbird" که او در این فیلم سوار آن شده است، 2.8 برابر سریع‌تر از سرعت باد حرکت کرده است.

Blackbird که یک "یات" زمینی آزمایشی است، توسط "ریک کاوالارو"(Rick Cavallaro)، متخصص آیرودینامیک ساخته شده تا فقط به این سوال پاسخ دهد. همانطور که مولر در این ویدئو گفت، ادعایی که سازندگان این وسیله درباره عملکرد آن می‌کنند آنقدر غیرشهودی است که به نظر می‌رسد قانون پایستگی انرژی را نقض می‌کند.

قانون پایستگی انرژی می‌گوید که مقدار انرژی در یک سیستم تک‌افتاده (ایزوله، منزوی) ثابت می‌ماند. پیامد این قانون این است، که انرژی از بین نمی‌رود و به وجود نمی‌آید. تنها از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌شود، مثلا انرژی جنبشی به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود.

کاوالارو و دیگر همکاران او ادعا می‌کنند که وسیله نقلیه آنها می‌تواند سریع‌تر از باد در جهت باد حرکت کرده و فقط از باد به عنوان منبع شتاب استفاده کند.

اما کوسنکو و دیگر دانشمندان می‌گویند این امر غیرممکن است زیرا این امر نقص قوانین فیزیک است. دانشمندان می‌گویند شناورهای بادی هنگامی که در زاویه‌ای نسبت به جهت باد قرار بگیرند ممکن است از سرعت باد فراتر بروند، اما انجام این امر در زمانی که آنها کاملا با نیروی باد در یک جهت موازی باشند شدنی نیست.

با این حال، وقتی مولر Blackbird را خودش امتحان کرد، مطمئن شد که ادعای کاوالارو درست است. پس از پخش مستقیم فیلم، کوسنکو با وی تماس گرفت و گفت که توضیح نادرست است.

کوسنکو گفت: توضیح فیزیک به وضوح اشتباه بود و آزمایش به درستی برای پاسخ دادن به سوالی که آنها می‌خواستند پاسخ دهند، طراحی نشده بود. بنابراین من یک ایمیل دوستانه برای درک ارسال کردم که مشکلات این ویدئو را نشان می‌دهد.

این دو بسیار دوستانه مانند همه دانشمندان بحث و گفتگو کردند و در پایان مولر، کوسنکو را با یک شرط 10 هزار دلار به چالش کشید، که او به راحتی پذیرفت.

بیل نای، نیل دگراس تایسون و شان کارول، استادان تحقیقات فیزیک مؤسسه فناوری کالیفرنیا نیز توسط مولر به این چالش دعوت شدند تا به عنوان شاهد توافقنامه شرکت کنند.

اگرچه مشخص نیست که چه زمانی برنده مشخص می‌شود اما یک چیز مشخص است و آن این است که این موضوعات، اهمیت علم آموختن و بررسی روش‌های علمی را برجسته می‌کند و این مهم است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند. فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام