جمعه 31 فروردین 1403

شرکت‌های خلاق پرکننده شکاف بازار و دانشگاه هستند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
شرکت‌های خلاق پرکننده شکاف بازار و دانشگاه هستند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود عباس زاده نماینده مردم از حوزه انتخابیه مشکین شهر در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، در اینباره گفت: شاید بتوان گفت، یکی از بنیادین ترین مشکلات فعلی کشور ما، شکافی است که بین بازار، صنعت، دانشگاه و نهادهای علم ساز وجود دارد. این شکاف یک واقعیت تلخ است که با پاک کردن صورت مسئله حل نمی‌شود و باید فکری به حال آن کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به نقش خانه‌های خلاق و نوآوری در پر کردن این شکاف گفت: به نظر می رسد تنها عاملی که توان پر کردن این شکاف را دارد، همین شرکت‌های دانش‌بنیان، خانه‌های خلاق و فناوری و شرکت‌های خلاق هستند که در سال‌های اخیر در قالب زیست بوم نوآوری کشور رشد کرده‌اند. این شرکت‌ها و جوانان خلاق، این توان را دارند که به عنوان حلقه واسط و پلی میان صنعت، دانشگاه و بازار و فناوری ایفای نقش کنند.

عباس زاده ضمن تشریح بیشتر نقش شرکت‌های خلاق در پیشبرد اقتصادی کشور، افزود: تاکید رهبر انقلاب در نامه اخیر به سران قوا برای همسویی بیشتر جهت حمایت از شرکت‌های خلاق و صنایع نرم و خلاق، در راستای رونق بخشی به اقتصاد خلاق است. با این همه، زمانی می‌توان چتر حمایتی گسترده برای شرکت‌های خلاق و زیست‌بوم خلاقیت در کشور، ایجاد کرد که سیستم اجرایی کشور در همه شئونات و اجزایی آن نیز مبتنی بر خلاقیت باشد.

نماینده مشکین شهر در ادامه با تبیین ویژگی‌ها و مختصات سیستم خلاق حکمرانی، بیان کرد: مدیران و کلیت ساختار نهادهای اجرایی باید با تفکری دانشی و مبتنی بر خلاقیت عمل کند تا بتوانند بستر واقعی و ملموس رشد اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق را فراهم سازند. بسیاری از مدیران در جای جای بدنه مدیریتی کشور، دچار یک سیستم روزمره و غیرمنعطف مدیریتی شده‌اند که در آن جای برای خلاقیت و جسارت مدیریتی وجود ندارد، از چنین دستگاه اجرایی و مدیری، قاعدتاً نمی توان انتظار داشت که حمایت‌های موثری از شرکت خلاق به عمل آورد.

وی افزود: باید این حلقه معیوب مدیریتی را شکست و با تزریق مدیران جسور به بدنه نهادها و سیستم اجرایی، تصویب قوانین کارآمد و دانشی و علمی کردن سیستم مدیریت در کشور، زمینه رشد و شکوفایی زیست‌بوم نوآوری و خلاقیت در کشور را آماده ساخت.

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید پرکننده شکاف بازار دانشگاه این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است