دوشنبه 2 مهر 1403

شفافیت مالیاتی با تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
شفافیت مالیاتی با تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری

سیاوش غیبی‌پور کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در رابطه با تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی اظهارداشت: سازمان امور مالیاتی با همکاری بانک مرکزی از طریق کارکرد دستگاه‌های کارتخوان و انجام تراکنش حساب‌های بانکی میزان درآمد و چگونگی فعالیت افراد را در حوزه کسب و کار و.. مشخص می‌کند، این مهم با تفکیک حساب‌های بانکی تکمیل می‌شود. وی افزود: از آنجایی که مودیان...

سیاوش غیبی‌پور کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در رابطه با تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی اظهارداشت: سازمان امور مالیاتی با همکاری بانک مرکزی از طریق کارکرد دستگاه‌های کارتخوان و انجام تراکنش حساب‌های بانکی میزان درآمد و چگونگی فعالیت افراد را در حوزه کسب و کار و.. مشخص می‌کند، این مهم با تفکیک حساب‌های بانکی تکمیل می‌شود. وی افزود: از آنجایی که مودیان خواهان شفافیت مالیاتی هستند توقع دارند که دولت مقابل مالیات گریزان بایستد در چنین شرایطی تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی نقطه آغازی برای پایان ترفند کسانی است که بخشی از درآمد‌های تجاری خود را به حساب‌های عادی غیر تجاری منتقل می‌کنند تا سهم واقعی مالیات خود را در فعالیت‌های اقتصادی به دولت نپردازند. این کارشناس امور مالیاتی تاکید کرد: زمانی که فردی پولی از محل فروش خودرو، خانه یا ارث به حسابش واریز می‌شود، چون منشاء این پول برای بانک نامعلوم است، بنابراین دارنده حساب باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه کند و با در دست داشتن مستندات لازم مانع از مشمولیت مالیاتی منابعی که درحسابش آمده است شود چرا که قبلا در انجام معامله این کالا‌ها مالیات پرداخت شده است. وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی از طرق مختلف بدنبال شناسایی افرادی است که از پرداخت مالیات طفره می‌روند، افزود: شناسایی فعالان اقتصادی با انجام تراکنش‌های بانکی راهکار دیگری است که فراریان مالیاتی را از طریق گردش‌های مالی به تور می‌اندازد. این کارشناس مالیاتی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد بانک مرکزی در گام بعدی پس از تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی باید با تدبیری درست و کارشناسانه بخش درآمدی و غیر درآمدی حساب‌های بانکی را از هم جدا کند، یعنی که اگر کسی خانه‌ای را به قیمت 1 میلیارد تومان فروخت تایید شود که این پول غیر درآمدی است. وی در ادامه افزود: اگر این طرح عملیاتی شود، بخش‌های درآمدی مثل دریافت حقوق، دستمزد و... از بخش‌های دیگر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری جدا می‌شود به طور مثال اکنون خیلی‌ها پول‌هایی به حسابشان واریز می‌شود که با توجه به مقوله شناخت منشاء پول از سوی سازمان امور مالیاتی و سیستم بانکی در شمولیت پرداخت مالیات قرار می‌گیرند، حال اگر تمام افراد یک حساب را بنام تجاری باز کنند و فعالیت‌های تجاری، اقتصادی و.. را در آن حساب انجام دهند مشکلی برای آن‌ها در پرداخت مالیات پیش نمی‌آید چرا که همه چیز با تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی مشخص و شفاف می‌شود.

بنابراین گزارش طبق گفته سید محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی فرآیند تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی از ابتدای تیرماه شروع شده است.