دوشنبه 2 مهر 1403

شمارش معکوس برای روشن شدن دلیل حادثه معدن طبس / کارگران معدن چقدر حقوق می‌گیرند؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
شمارش معکوس برای روشن شدن دلیل حادثه معدن طبس / کارگران معدن چقدر حقوق می‌گیرند؟

رییس خانه معدن ایران معتقد است در حادثه رخ داده فرد مقصر نیست، بلکه نگاه و نظام حکمرانی در بخش معدن است که بایستی شرایط را دائما به روزرسانی کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین حادثه تلخ از دست رفتن جان بیش از پنجاه کارگر در معدن ذغال سنگ طبس، بار دیگر مساله ایمنی، حقوق و سخت و زیان‌آور بودن شغل معدنکاری را در افکارعمومی پررنگ کرده است.

گفته می‌شود حادثه مرگبار در معدن طبس، دوازدهمین حادثه در معادن ایران طی 4 ماه اخیر است و طی این حوادث ده‌ها نفر جان خود را از دست داده‌اند.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که هنوز 13 کارگر دیگر محبوس هستند. براساس گفته محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، از روز گذشته تا به حال 4 نفر را تخلیه کردند یعنی 13 نفر دیگر مانده که در همین 50 متر باقیمانده محبوس شده‌اند.

بنا به اعلام او، هنوز مشخص نیست در 50 متر باقیمانده ریزش معدن هم رخ داده یا نه، مشخص نیست چقدر این عملیات امداد طول خواهد کشید. اما اگر مجددا گاز متانی تولید نشود در تونل ممکن است تا امشب عملیات امداد تمام شود.

دلیل حادثه معدن طبس چه بود؟

بر اساس اعلام رسانه‌ها شرکت معدنجوی طبس شرکتی که سهامی خاص است. حسن غفاری از مدیران مالی شرکت معدنجو در طبس، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت و تاریخچه شرکت گفت: شرکت معدنجو در سال 1345 تاسیس شده است اما فعالیت رسمی این شرکت در سال 1371 کلید خورده است.

اما دلیل حادثه مرگبار معدن طبس چه بود؟ حسن غفاری، از مدیران مالی شرکت معدنجو در طبس در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص دلایل بروز این حادثه گفته، بررسی‌ها درباره دلایل بروز حادثه در حال انجام است و هنوز گزارشی رسمی در خصوص این موضوع تهیه نشده است.

این نکته از سوی محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن ایران نیز عنوان شده و او در برنامه تلویزیونی گفته است: تا زمانی که دسترسی کامل به آن بخشی که معدنکاران در آن منطقه محبوس شده‌اند نداشته باشیم، همه این افراد خارج نشوند و همچنین مطالعات کاملی از منطقه نداشته باشیم، نمی‌توانیم در این زمینه اظهارنظر کنیم.

بهرامن با اشاره به این‌که تجمیع یک باره گاز باعث این حادثه شده است، عنوان کرده؛ از نظر مهندسی، گازی که در منطقه تجمیع شده بود، حاصل مدت زمانی بود که معدن تعطیل بوده، تجمع این گاز از لایه‌های 30 سانتی ذغال در بالا قرار گرفته که همین امر موجب این اتفاق شده است. قاعدتا شناسایی آن به این سادگی نبوده و تجمیع گاز یک باره باعث این عمل شده است.

محمدعلی آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم در خصوص حادثه گفته است: متاسفانه حادثه تلخی ساعت 21 شب سی و یکم شهریور به دلیل تصاعد آنی گاز متان در محل یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که موجب انفجار شد. در زمان حادثه انفجار 69 کارگر در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه انفجار در معدن به صورت آتش‌سوزی یا تخریب دیواره‌های شدید نبوده، تصریح کرده؛ تصاعد گاز متان در تونل‌ها موجب خفگی نیروها در معدن زغال‌سنگ شده است.

معدنکاری شغل سخت و زیان‌آور است؟

در این میان، غفاری، از مدیران مالی شرکت معدن‌جوی طبس متذکر شده که معدن‌کاری طبق قوانین جاری شغلی سخت و زیان‌آور است.

وی در خصوص نحوه فعالیت کارگران در معدن ذغال سنگ معدنجو عنوان کرده؛ قراردادهای کارگران سالانه بسته می‌شود و با توجه به قوانین جاری کارگران معدن بیست ساله بازنشست می‌شوند البته حق بیمه 30 سال توسط شرکت پرداخت می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که کارگران معدن به طور متوسط چقدر حقوق می‌گیرند؟ گفته؛ طبق بخشنامه ابلاغی حقوق وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی حقوق کارگران معدن محاسبه می‌شود. حقوق کارگران ساده معدن از حدود 12 میلیون و 500 هزار تومان شروع می‌شود و حقوق کارگران متبحر و حرفه‌ای به حدود 20 تا 25 میلیون تومان هم می‌رسد.

به گفته‌ی وی، کارگران معدن یک هفته کار می کنند و یک هفته تعطیل هستند.

انتظار برای روشن شدن دلایل حادثه در معدن

حالا برخی دلیل این اتفاق را به تحریم نسبت داده‌اند و همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در نوشتاری در شبکه‌ی ایکس بر این مساله تاکید دارد. با این حال بسیاری نیز عدم رعایت ایمنی در معادن را عامل مهم این دست اتفاقات می‌خوانند.

سران سه قوه بر پیگیری موضوع تاکید دارند و شمارش معکوس برای روشن شدن دلایل این حادثه ادامه دارد.

223223

کد خبر 1961461
شمارش معکوس برای روشن شدن دلیل حادثه معدن طبس / کارگران معدن چقدر حقوق می‌گیرند؟ 2