دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

شمشیر دو لبه بانک مرکزی با انتشار گواهی سپرده خاص / تغییر ترکیب سپرده‌های بانکی + نمودار

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
شمشیر دو لبه بانک مرکزی با انتشار گواهی سپرده خاص / تغییر ترکیب سپرده‌های بانکی + نمودار

بررسی‌ها نشان می‌دهد در بهمن ماه امسال که گواهی سپرده خاص منتشر شد ترکیب سپرده‌های بانکی با تغییرات قابل توجهی همراه شده است.

با راه‌اندازی و اجرای سیاست گواهی سپرده خاص با سود 30 درصدی از سوی بانک مرکزی، بسیاری از تحلیل‌گران هدف از اجرای این سیاست را افزایش جذابیت بازدهی ریال در برابر دلار عنوان کردند و انتظارهای اولیه بر این بود که اجرای این سیاست بتواند بخشی از سپرده‌های دیداری کوتاه مدت را به سپرده‌های بلندمدت یکساله تبدیل کند.

در همین راستا تازه‌ترین گزارش عملکرد بانک‌ها نشان می‌دهد اجرای سیاست گواهی سپرده خاص پیامدهای پسینی همراه داشته است؛ از جمله این پیامدها جابه‌جایی سپرده‌های بلندمدت به گواهی سپرده خاص بوده است؛ پس از آنکه انتشار گواهی سپرده خاص تمدید نشد برخی تحلیلگران این احتمال را مطرح کرده بودند اما آمارهای بهمن با وضوح بیشتری این موضوع را نشان می‌دهد.

در بهمن ماه امسال بانک مرکزی در اقدامی دور از انتظار از انتشار 280 همت گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب بانکی 30 درصد سالانه و با پرداخت سود ماهانه توسط شبکه بانکی خبر داد و هدف از این کار را تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی اعلام کرد که با استقبال چشمگیر متقاضیان همراه شد وتا قبل به پایان رسیدن مهلت یک هفته‌ای تعیین شده خریداری شد.

مشروح این گزارش را با تیتر «سرنخ جابه‌جایی پول های بانکی پس از نرخ سود 30 درصدی» بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.