دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

شهرک انرژی استان قزوین در دهه فجر کلنگ‌زنی می‌شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
شهرک انرژی استان قزوین در دهه فجر کلنگ‌زنی می‌شود

رضا صفاری با بیان اینکه فرایند اجرایی احداث این شهرک آغاز شده، گفت: اراضی مورد نظر در آینده نزدیک آماده واگذاری خواهند شد و در دهه فجر کلنگ زنی آن با حضور وزیر را در دستور کار داریم که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا صفاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: اسفند ماه سال گذشته سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق و استانداری قزوین تفاهم‌نامه‌ای را برای توسعه زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر امضاء کردند که این تفاهم‌نامه در سفر ریاست جمهور به استان قزوین، منجر به تصویب ایجاد یک شهرک انرژی برای اولین بار در کشور در استان قزوین شد.

وی با بیان اینکه استان قزوین زیرساخت‌های مناسبی در این زمینه دارد، افزود: در این رابطه 12 ساختگاه را در استان شناسایی کردیم که معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری به صورت ویژه این موضوع را در دستور کار قرار داد و ارگان‌های ذیصلاح و زیربط مانند شرکت برق منطقه‌ای، شرکت توزیع برق، سازمان جهاد کشاورزی، امور اراضی و منابع طبیعی سعی کردند که زیرساخت‌های مورد نیاز خود را برای سرمایه گذاری و ایجاد بستر برای استقرار سرمایه گذاران ایجاد کنند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین با اشاره به دو نوع سرمایه‌گذار در این حوزه بیان کرد: سرمایه گذاران عمده خدمات کمتری نیاز داشتند اما سرمایه‌گذاران خرد در زمینه فرآیند واگذاری زمین و روند اداری برای سرمایه گذاری با مشکل همراه بودند؛ بنابراین به این نتیجه رسیدیم که یک شهرک انرژی ایجاد شود تا هزینه‌های سرمایه گذاری را در این بخش کمتر کند. اختصاص 786 هکتار زمین برای اولین شهرک انرژی در قزوین  صفاری ابراز کرد: در مرحله اول حدود 786 هکتار زمین برای اولین شهرک انرژی در شهرستان بویین زهرا مکان یابی شده که روز گذشته هم در شورای برنامه‌ریزی برای تغییر کاربری مصوب شد که 100 هکتار را در فاز اول تحویل دهند. وی ادامه داد: جلسات فشرده‌ای درخصوص نحوه واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران با سازمان ساتبا برگزار کردیم و اکنون فرآیند واگذاری مشخص شده و سرمایه گذاران این حوزه در کوتاهترین زمان ممکن می‌توانند سرمایه گذاری خود را انجام دهند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین با بیان اینکه فرایند اجرایی احداث این شهرک آغاز شده، ابراز کرد: اراضی مورد نظر در آینده نزدیک آماده واگذاری خواهند شد و در دهه فجر کلنگ زنی آن با حضور وزیر را در دستور کار داریم که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. کلنگ‌زنی شهرک انرژی قزوین در دهه فجر صفاری اذعان کرد: هر یک مگابایت حدود 2 هکتار زمین نیاز دارد که در فاز اول 100 هکتار یعنی به اندازه 50 مگابایت به این موضوع اختصاص داده است و در ادامه مابقی به صورت تدریجی انجام می شود. وی با اشاره به اینکه وجود کانال‌های بادی هم فرصتی دیگر برای تولید انرژی پاک است، بیان کرد: تاکنون در استان قزوین چند ساختگاه برای احداث کانال بادی اعلام شده که همزمان با شهرک انرژی در دستور کار قرار دارد و در سه حوزه تفاهم نامه استانداری با سازمان ساتبا در دستور کار قرار دارد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین عنوان کرد: با توجه به تاکید سازمان ساتبا (انرژی‌های تجدیدپذیر) و تفاهم‌نامه صنایع کوچک با شهرک‌های صنعتی ایران در زمینه خرید تضمینی برق انرژی خورشیدی، این موضوع زودتر در دستور کار استان قرار گرفت و در مراحل بعدی بحث تجدید پذیری نیروگاه‌های بادی در الویت قرار می‌گیرد. انتهای پیام /