یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

شهید همت در عملیات والفجر: «راه این پدرسوخته‌های ناخلف بعثی را ببندید»+ صوت

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
شهید همت در عملیات والفجر: «راه این پدرسوخته‌های ناخلف بعثی را ببندید»+ صوت

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، عملیات والفجر مقدماتی 17 بهمن‌ماه سال 1361 به قصد تسخیر شهر عماره در غرب فکه آغاز شد. محمد ابراهیم همت در این عملیات فرماندهی سپاه 11 قدر که لشکر 27 محمد رسول الله هم زیرمجموعه آن بود، را بر عهده داشت.

صدای مکالمه بیسیمی شهید همت و دستور او برای آغاز عملیات در 17 بهمن‌ماه سال 1361 را می‌شنوید:

فرمانده سپاه 11 قدر در این مکالمه بیسیمی که در منطقه عملیاتی قرارگاه تأکتیکی سپاه 11 قدر اتفاق افتاده می‌گوید: «بسم الله الرحمن الرحیم و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم، اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین، قد تری ما انا فیه، ففرج عنی یا کریم» «یا الله، یا الله، یا الله، به مظلومیت علی اصغر، به ذوالفقار برنده ولیِ مؤمنین و قهاریت رب العالمین، به پیش.»

او پس از آن که از انتقال پیام خود به طرف مقابل مطمئن می‌شود، دستور می‌دهد: «پیام رو بدید به نیروها، عملیات رو شروع کنید.»

عملیات والفجر مقدماتی 4 روز بعد در 21 بهمن‌ماه به پایان رسید. در ادامه صدای مکالمه شهید همت با یکی دیگر از فرماندهان را پیش از پایان غیرمنتظره عملیات در منطقه الکیپ کوچک می‌شنوید.

شهید همت در این مکالمه خطاب به «سلیمانی» نامی می‌گوید: «بچه‌هات باید برن پایینِ یال مستقر بشند تا تمامی راه‌های عبور و مرور این پدرسوخته‌های ناخلف بعثی رو ببندند. مفهوم شد؟»

سلیمانی در پاسخ شهید همت بارک‌الله گفت و توصیه‌هایی نیز برای نیروهای تحت فرمان شهید همت می‌کند، سپس می‌گوید: «حالا عراقی‌ها اگر مَردند، بیان تا پدرشونو در بیاریم.»

«یه لیوان شیر هم صبح کله سحر بخور.» همت این را گفته و به شرف سلیمانی درودی می‌فرستد، سپس ادامه می‌دهد: «اینجا خیلی راه صدام حساسه. شما می‌تونید دمار از روزگار صدام در بیارید.»

در ادامه نیز می‌توانید مکالمه بیسیمی دیگری از شهید همت در همان روز را بشنوید:

متأسفانه این عملیات در پایان با شکست نیروهای ایرانی تمام شد. مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه اعلام کرد که 501 نفر از نیروهای ایرانی در این عملیات شهید، 7 هزار و 313 نفر زخم و 3 هزار و 116 نفر دیگر هم مفقودالاثر شدند. گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که علت شکست ایران در این عملیات را لو رفتن اطلاعات عملیات می‌داند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

پیغام فتح

شهید همت عملیات والفجر مقدماتی والفجر مقدماتی ابراهیم همت محمد ابراهیم همت شهد محمد ابراهیم همت شهید ابراهیم همت این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
شهید همت در عملیات والفجر: «راه این پدرسوخته‌های ناخلف بعثی را ببندید»+ صوت 2