شنبه 7 مهر 1403

شوک بزرگ به بازار موبایل | واردات گوشی به بن بست رسید؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
شوک بزرگ به بازار موبایل | واردات گوشی به بن بست رسید؟

نائب رئیس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری با اشاره به کاهش 16 درصدی واردات موبایل، حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز حاصل از صادرات را به عنوان دلیل این وضعیت مطرح کرد.

سعید اشتیاقی، نائب رئیس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری پیرامون کاهش واردات موبایل در نیمه نخست سال 1403 اظهار کرد: این موضوع قابل پیش‌بینی بود، زیرا از مدت‌ها قبل ارز نیمایی موبایل قطع و ارز حاصل از صادرات جای آن را گرفته است؛ به عبارتی دیگر وارد کنندگان این کالا ناگزیرند که برای تامین ارز، از ارز صادراتی خود و یا دیگر فعالان اقتصادی استفاده کنند.

نایب رئیس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری تصریح کرد: به دلیل چالش‌های به وجود آمده در تامین ارز، ثبت سفارش موبایل افت چشمگیری پیدا کرد؛ به همین خاطر است که در نیمه نخست ما شاهد کاهش 16 درصدی واردات گوشی بودیم. مضاف بر این موضوع، تخصیص ارز ثبت سفارش‌های قبلی هم با تاخیر‌های سه تا چهار ماهه انجام می‌شد.

وی افزود: هیچ کمبودی در بازار موبایل وجود ندارد، اما کاهش واردات گوشی می‌تواند این بازار را به نوعی تحت الشعاع قرار دهد. در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی مردم بیشتر تقاضا‌های موجود در به سمت تعمیر و یا خرید گوشی‌های دست دوم سوق پیدا کرده و این موضوع روند افزایشی پیدا کرده است.

بنابراین گزارش، گمرک جمهوری اسلامی گزارشی را پیرامون میزان واردات موبایل در 6 ماه نخست امسال منتشر کرده که بر اساس آن، طی این بازه زمانی بالغ بر پنج میلیون و 416 هزار و 446 دستگاه گوشی تلفن همراه به شیوه‌های تجاری و مسافری از گمرکات کشور ترخیص و سپس وارد کشور شده است.

مقایسه این عدد با میزان واردات موبایل در سال گذشته نشان از این دارد که میزان واردات این کالا در نیمه نخست سال جاری از نظر تعداد و ارزش به ترتیب کاهشی 16 درصد و هشت درصد داشته است.

شوک بزرگ به بازار موبایل | واردات گوشی به بن بست رسید؟ 2
شوک بزرگ به بازار موبایل | واردات گوشی به بن بست رسید؟ 3