دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

شکاف ناترازی منابع و مصارف آب در سد کرخه عمیق‌تر شد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
شکاف ناترازی منابع و مصارف آب در سد کرخه عمیق‌تر شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حوضه آبریز کرخه در سال آبی جاری شرایط بسیار نامطلوبی را پشت سر می‌گذارد و کاهش قابل بارندگی سبب شده تا مصارف در نظر گرفته شده برای این سد بسیار بیشتر از منابع باشد.

در این راستا به استناد آمار سازمان آب و برق خوزستان تا انتهای اردیبهشت‌ماه سال 1401، سد کرخه مجموعا 682 میلیون متر مکعب آب از محل ذخیره، ورودی، و تخلیه سد سیمره منابع دارد، در حالی که مجموع مصارف شرب، کشاورزی و پایداری جریان رودخانه و تالاب هورالعظیم به 859 میلیون متر مکعب می‌رسد.

*ناترازی 177 میلیون مترمکعبی در سد کرخه تا انتهای اردیبهشت

به عبارت دیگر این سد در انتهای اردیبهشت ماه سال جاری با 177 میلیون متر مکعب ناترازی مواجه است و عملا به میزان بیان شده آبی برای تامین ندارد.

در چنین شرایطی اخلال در تامین آب شبکه‌های دشت عباس، عین خوش و فکه با مساحت کشت پاییزه 31 هزار هکتار اولین ترکش ناترازی منابع و مصارف در سد کرخه به حسال می‌آید.

مسئله نبود آب سد کرخه در شرایطی اتفاق می‌افتد که زمزمه‌های کشت غیرقانونی برنج در مناطق تحت پوشش این سد شنیده و می‌شود و کاشت اولین نشاء در این حوضه آبریز به معنای شروع فرابحران در منطقه است.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید سد کرخه کشت غیرقانونی تامین آب حوضه آبریز کرخه کرخه منابع و مصارف این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
شکاف ناترازی منابع و مصارف آب در سد کرخه عمیق‌تر شد 2