جمعه 31 فروردین 1403

شکوه یک کهکشان از نگاه "هابل"

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
شکوه یک کهکشان از نگاه "هابل"

این برخورد که حدود 700 میلیون سال پیش رخ داد، منجر به ایجاد 200 خوشه ستاره‌ای عظیم در منطقه‌ای پر از گرد و غبار به وسعت حدود 5000 سال نوری شد.

ناسا اخیرا تصویری جذاب از خوشه‌های ستاره ای که توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده است را منتشر کرد و نوشت: آیا نقاط آبی - سفید رنگ را مشاهده می‌کنید؟

به گزارش ایسنا، ناسا با انتشار این تصویر نوشت: آیا نقاط آبی - سفید رنگ را می‌بینید؟ آنها ستاره نیستند؛ آنها خوشه‌های ستاره‌ای هستند و این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده است، تصویری از کهکشان Arp 220 است که این کهکشان دارای خوشه‌های ستاره‌ای بسیار است و در فاصله 250 میلیون سال نوری از ما قرار دارد.

خوشه ستاره‌ای مجموعه‌ای از ستارگانند که با نیروی گرانشی دوجانبه به یکدیگر پیوسته‌اند. ستارگان هر خوشه، هم‌زمان و از یک ابر غبار و گاز زاده شده‌اند و بنابراین سن و ترکیب‌شان مشابه‌است، ولی نوع این ستارگان متفاوت است، چون جرم‌های متفاوتی دارند. چرخه حیاتی ستاره را جرم آن تعیین می‌کند.

به نظر می‌رسد که Arp 220 یک کهکشان منفرد و عجیب است، اما در واقع نمونه‌ای نزدیک از پیامدهای برخورد بین دو کهکشان مارپیچی است. این برخورد که حدود 700 میلیون سال پیش رخ داد، منجر به ایجاد 200 خوشه ستاره‌ای عظیم در منطقه‌ای پر از گرد و غبار به وسعت حدود 5000 سال نوری شد.

"هابل" پروژه‌ی مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا و کانادا است و بیش از سه دهه به رصد فضا پرداخته است. این تلسکوپ بیش از 1.5 میلیون رصد انجام داده و بیش از 18 هزار مقاله علمی براساس داده‌های آن منتشر شده است. هابل با سرعت 27 هزار و 300 کیلومتر بر ساعت مدار زمین را دور می‌زند و در فاصله‌ی 547 کیلومتری زمین قرار دارد. این تلسکوپ در ماه آوریل سال 1990 از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا ارسال شد. "هابل" یکی از بزرگترین و پرکاربردترین تلسکوپ‌ها به شمار می‌آید.

25 دسامبر 2021 ناسا تلسکوپ قدرتمند دیگری موسوم به "جیمز وب" که اغلب به عنوان جانشین "هابل" از آن یاد می‌شود را پرتاب کرد. "وب" اغلب به عنوان جانشین یا جایگزین "هابل" توصیف می‌شود، اما به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سال‌ها، ابزارهای علمی "هابل" همچنان قوی هستند. نمی‌توان گفت "وب" جایگزین "هابل" خواهد شد، چرا که "هابل" همچنان در حال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احتمالا تا دهه 2030 نیز بتواند از آن استفاده کند.

نظرات کاربران لینک کوتاه: asriran.com/003SCX