شنبه 15 اردیبهشت 1403

صادرات فولاد کشور / رقم جدید دست نیافتنی شد!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
صادرات فولاد کشور / رقم جدید دست نیافتنی شد!

طبق گفته های معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید و صادرات فولاد کشور رقمی دست نیافتنی است.

معادن، سرمایه های عظیم کشور ما هستند و توجه به این بخش می تواند رشد اقتصادی بسیار خوبی را به همراه داشته باشد.

وحید یعقوبی، گفت: اصلاح عوارض صادراتی، مالیات و نرخ ارز سه مولفه‌ای هستند که با رفع چالش‌های تولیدکنندگان در این موارد، صادرات ایران در سال 1403 توسعه پیدا می‌کنند و بدون شک به عدد 10 میلیارد دلار خواهد ر سید.

وی در ادامه افزود: دولت در روز‌های اخیر همان مصوبه سال گذشته عوارض صادراتی را برای سال 1403 هم مصوب کرد بدون آنکه با بخش خصوصی مشورت و هم فکری شود. معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ابراز امیدواری کرد: دولت برای تصمیم‌گیری‌ها، امسال که سال جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری شده، بیشتر با بخش خصوصی همراه شود و نظرخواهی کند.

وحید یعقوبی دومین عامل مهم برای توسعه صادرات را بحث حذف معافیت‌های مالیاتی دانست و افزود: چند سالی این مورد حذف شده که امیدواریم امسال دولت به کمک مشوق‌های مالیاتی صادرکنندگان را ترغیب به صادرات و توسعه آن کند.

وی همچنین مهمترین مولفه توسعه صادرات زنجیره فولاد را نرخ ارز اعلام و خاطرنشان کرد: نرخ ارز زنجیره فولاد اگر به نرخ نیمایی بازگردد می‌توان شاهد رشد در بخش فولاد بود و به صادرات 10 میلیارد دلاری رسید.

صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور در مجموع یکساله 1402 نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، هم به لحاظ حجمی و هم به لحاظ ریالی افزایشی رقم خورده است. در مجموع زنجیره فولاد کشور با جهش 66 درصدی صادرات نسبت به سال 1401 از 30 میلیون تن فراتر رفته که درآمد 7.6 میلیارد دلاری را برای کشور در پی داشته است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد یکساله فولادسازان کشور در امر صادرات، از ابتدا تا پایان سال 1402، بخشی از تولید فولاد کشور صادر شده است؛ آمار صادراتی در مدت مذکور و مقایسه آن با صادرات در سال 1401، نشان می‌دهد که صادرات وزنی فولاد کشور در تمام زنجیره آهن و فولاد از رشد 2.9 درصدی تا 621 درصدی برخودار شده است؛ این در حالیست جز مقاطع طویل، تخت و محصولاد فولادی، ارزش صادرات این زنجیره نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

طبق آمار صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور، در مجموع 12 ماهه سال گذشته، دو میلیون و 955 هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که حدود 8.2 بیشترین میزان صادرات آن در سال 1401 معادل دو میلیون و 731 هزار تن بوده است.

ارزش صادرات این مقاطع فولادی اما 3.2 درصد در این مقایسه آماری، کمتر شده است. در حالی در مجموع ارزش صادرات مقاطع طویل فولادی در سال گذشته، یک میلیارد و 468 میلیون دلار ثبت شده که این عدد در صادرات 1401، یک میلیارد و 516 میلیون دلار بوده است.

صادرات مقاطع تخت فولادی نیز از 482 هزار تن به ارزش 305 میلیون دلار در مجموع 12 ماهه 1402 صورت گرفته که نسبت به 468 هزار تن صادر شده در سال 1401 به ارزش 329 میلیون دلار، گرچه به لحاظ حجم صادرات 2.9 درصد رشد داشته اما ارزش صادارت این مقطع فولادی، 7.4 درصد کمتر شده است.