پنج‌شنبه 14 تیر 1403

صفر تا صد کنکور 1402/ پاسخ تمام سوالاتتان اینجاست

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
صفر تا صد کنکور 1402/ پاسخ تمام سوالاتتان اینجاست

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، ثبت نام نوبت اول آزمون سراسری سال 1402 از هشتم آبان ماه آغاز شده بود و پس از تمدید مهلت، امروز چهارشنبه 18 آبان ماه پایان می‌پذیرد.

با توجه به تغییراتی که نحوه برگزاری و پذیرش کنکور سراسری سال 1402 با سال‌های قبل دارد، قطعا سوالاتی در ذهن داوطلبان ایجاد می‌شود.

پرسش‌های داوطلبان کنکور و پاسخ آن را در زیر بخوانید:

مهمترین تغییرات در کنکور 1402 کدامند؟

در کنکور سال 1402 سابقه تحصیلی داوطلبان دارای تاثیر قطعی 40 درصدی شده است. آزمون سراسری با تأثیر 60 درصدی در نمره کل دو بار برگزار می‌شود، یعنی داوطلبان یک بار در روزهای 29 و 30 دی ماه 1401 و یک بار در روزهای 14 و 15 تیرماه می‌توانند شانس خود را امتحان کنند.

آیا داوطلبان می‌توانند در هر دو آزمون شرکت کنند؟

داوطلبان به دلخواه خود می‌توانند در یک یا هر دو آزمون شرکت کنند، کارنامه صادره برای نمره کل داوطلب در هر آزمون تا دو سال معتبر و برای انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه قابل استفاده است. تفاوت دیگر آنکه دروس عمومی در آزمون کنکور سراسری مورد امتحان به صورت تستی نخواهد بود و به جای آن نمرات دروس عمومی بصورت سوالات تشریحی در معدل امتحانات نهائی وزن مشخصی خواهد داشت.

در آزمون کنکور سراسری صرفا دروس اختصاصی در هر گروه آزمایشی مورد امتحان خواهد بود، ضرایب دروس در هر گروه آزمایشی ثابت بوده و زیرگروههای آزمایشی حذف شده‌اند، امکان پذیرش در آن دسته از رشته محلها که پر متقاضی نیستند، در بعضی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به صورت مستقیم، صرفا با بررسی سابقه تحصیلی (معدل امتحانات نهائی) و بدون نیاز به شرکت در آزمون کنکور سراسری فراهم میشود.

نمره کل سابقه تحصیلی چگونه محاسبه می‌شود؟ سابقه تحصیلی هر داوطلب میانگین وزنی نمرات دروس عمومی و دروس تخصصی در هر رشته تحصیلی دوره دوم متوسطه (در نظام آموزشی جدید یا 6-3-3) یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی (در نظام آموزشی قبلی) است. این امتحانات باید مطابق اصول سنجش و اندازهگیری، به طور استاندارد، کیفی، تشریحی و امن مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش توسط بخش سنجش وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف برگزار شوند.

از این رو سهم نمره سابقه تحصیلی در آزمون سال 1402 و 1403 فقط بر اساس نمرات پایه دوازدهم، در سال 1404 نمرات پایه‌های یازدهم و دوازدهم و از سال 1405 به بعد بر اساس نمرات پایه‌های سه سال آخر (دهم، یازدهم و دوازدهم) خواهد بود. در خصوص داوطلبان فارغ‌التحصیل نظام قدیم آموزشی از سال 1402 سابقه تحصیلی شامل نمرات تراز شده دیپلم و پیش دانشگاهی ایجاد و ملاک عمل خواهد بود.

نمره کل آزمون اختصاصی چگونه محاسبه می‌شود؟ منظور از آزمون اختصاصی، همان کنکور سراسری است که از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروههای آزمایشی توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار میشود.

این آزمون که صرفا بر اساس مفاد کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش طراحی میشود، هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن تا دو سال برای انتخاب رشته داوطلبین معتبر است و نمره آن در سال 1402 شصت درصد، در سال 1403 پنجاه درصد و از سال 1404 به بعد چهل درصد در نمره کل داوطلب (که ملاک رتبه‌بندی و پذیرش دانشجو است) سهم خواهد داشت. نحوه تأثیر نمرات امتحانات نهائی دوره متوسطه (سابقه تحصیلی) در فرآیند سنجش برای پذیرش و ورود به دانشگاه چگونه است؟ نمره کل سابقه تحصیلی (امتحانات نهائی) برای هر داوطلب (با تأثیر 40 و 50 درصدی به ترتیب در سال 1402 و 1403 و 60 درصدی برای سال 1404 و بعد از آن) میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی است.

در آزمون سراسری سال 1402 نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس نمرات نهائی دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش آموزان محاسبه شده و به میزان چهل (40) درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.

برای داوطلبان فارغ التحصیل سال 1401 و قبل از آن (که سابقه تحصیلی دوره متوسطه کم تأثیر بوده و بنابراین مورد توجه نبوده است)، وزارت آموزش و پرورش ضمن ترازیابی نمرات و محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی و ایجاد سابقه تحصیلی برای همه فارغ التحصیلان، امکان ترمیم سابقه تحصیلی را (یک بار یا به دفعات مشخص) بر اساس دستورالعملی که اعلام می‌کند، فراهم خواهد کرد. عناوین و ضرایب دروس آزمون کنکور سراسری (که توسط دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش پیشنهاد می‌شود) و سابقه تحصیلی (که توسط وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد میشود) در هر یک از گروههای آزمایشی، توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و تا قبل از شروع سال تحصیلی مربوطه (پایان شهریور) اطلاع‌رسانی میشود. این ضرایب هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود. ضرایب دروس آزمون اختصاصی در هر گروه آزمایشی ثابت بوده و زیرگروهها برای پذیرش آموزش عالی از سال تحصیلی 1402 و بعد از آن در همه گروههای آزمایشی حذف میشود.

رشته محل های پر متقاضی کدامند؟ رشته محل‌هایی پر متقاضی هستند که بر اساس ضوابط شورای سنجش و پذیرش، تقاضا برای ورود به آنها به قدری بیشتر از ظرفیت است که امکان پذیرش صرفا بر اساس سابقه تحصیلی در آنها وجود ندارد. بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، پذیرش در این رشته محلها نیازمند برگزاری آزمون سراسری بوده و مشمول پذیرش بر مبنای صرفا سابقه تحصیلی نیستند. آیا مانند گذشته برای تمامی رشته محلها آزمون سراسری برگزار خواهد شد؟ خیر. پذیرش در رشته محلهایی که پر متقاضی نمیباشند، صرفا بر اساس سوابق تحصیلی (امتحانات نهائی) و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام میشود. دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش فهرست رشته محلهایی که پذیرش در آنها نیازمند شرکت در آزمون سراسری نیست به همراه فرآیند پذیرش در این رشته محلها به موقع و به نحو مقتضی اطلاعرسانی خواهد کرد. عناوین دروس اختصاصی و ضرایب مربوطه برای آزمون سال آینده چگونه تعیین و اطلاع‌رسانی می‌شود؟ عناوین و ضرایب دروس آزمون کنکور سراسری در هر یک از گروههای آزمایشی پیش از شروع سال تحصیلی جدید آموزش و پرورش توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو مطرح و تعیین خواهد شد و حداکثر تا پایان شهریورماه به اطلاع عموم داوطلبان خواهد رسید. این عناوین و ضرائب تا سه سال معتبر بوده و هر سه سال یک بار قابل بازنگری خواهد بود. در صورت بازنگری (بعد از سه سال) نیز تغییرات مربوطه هر بار قبل از شروع اولین سال تحصیلی بعدی به اطلاع عموم خواهد رسید. داوطلبانی که فارغ التحصیلان مقطع متوسطه در سال‌های گذشته هستند، چگونه نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی اقدام کنند؟ وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی برای تمام دانش آموزان اقدام کند به گونه‌ای که برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی 1402-1403 (سال آینده) و به بعد، همه فارغ التحصیلان (از جمله فارغ التحصیلان سالهای گذشته) دارای سوابق تحصیلی باشند. با توجه به اختلاف ویژگی‌های آماری نمرات سابقه تحصیلی در سالهای مختلف، سازمان سنجش آموزش کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش نسبت به همترازی آنها اقدام میکنند. با توجه به اینکه در سنوات گذشته معدل متوسطه و سابقه تحصیلی در نتیجه آزمونهای سراسری بدون تأثیر یا کم تأثیر بوده است، معدل دیپلم و سالهای دهم و یازدهم بسیاری از فارغ التحصیلان قدیم پایین است و در صورت اعمال تأثیر قطعی موجب زیان این گروه از داوطلبان خواهد بود. آیا امکان ترمیم سابقه تحصیلی برای داوطلبان فارغ التحصیل سال 1401 و قبل از آن وجود دارد؟ بله. ضوابط اجرایی و سایر شرایط مربوط به این مصوبه از جمله مفاد ایجاد سابقه تحصیلی، امکان و نحوه ترمیم سابقه تحصیلی و تعداد دفعات تکرار آن و نحوه اعمال میزان تأثیر سوابق تحصیلی بر پایههای مختلف تحصیلی در نظامهای مختلف آموزشی اعم از نظام آموزشی 3-3-6، نظام آموزشی قبلی (دیپلم و پیش دانشگاهی)، شاخه فنی و حرفهای و کار دانش و گروههای آزمایشی هنر و زبان، پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو در زمان مقرر در مصوبه (پیش از شروع سال تحصیلی جدید) اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تکلیف پشت کنکوری‌ها چه می‌شود؟

سوابق تحصیلی از سوی آموزش‌وپرورش به سازمان سنجش ابلاغ می‌شود و این سوابق تحصیلی در سال 1402 به طور قطعی در کنکور محاسبه می‌شود. تاکنون نمره سوابق تحصیلی تاثیر مثبت داشت یعنی اگر نمره سوابق تحصیلی بیشتر از نتیجه کنکور بود در آزمون تاثیر مثبت داشت اما اکنون دیگر اینطور نیست و ممکن است نمره کنکور داوطلبی خوب باشد اما سوابق تحصیلی بدی داشته باشد که این باعث می‌شود تا رتبه کلی او در کنکور پایین بیاید. سرنوشت دروس عمومی و ضرائب این دروس در آزمون 1402 (و بعد از آن) چیست؟ دروس عمومی از این پس در سوابق تحصیلی دانش آموزان مورد توجه ویژه خواهند بود. عناوین و ضرایب آنها در هر یک از گروههای آزمایشی به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و اعلام خواهد شد. به این ترتیب میزان تسلط داوطلبان بر محتوا و مفاهیم دروس عمومی بر اساس سابقه تحصیلی آنها مورد توجه مؤثر قرار خواهد گرفت و این دروس دیگر به صورت تستی و چند گزینهای (که تأثیری بر سنجش میزان و عمق یادگیری نداشت) در آزمون سراسری مورد آزمون نخواهند بود.

 آیا سهمیه های مناطق و سایر سهمیه های کنکور به قوت خود باقی است؟ در حال حاضر تغییری در سهمیه های موجود در پذیرش داوطلبان ورود به آموزش عالی رخ نداده است و این سهمیه ها حذف نخواهند شد. در عین حال با توجه به بررسی های جامع و کارشناسی صورت گرفته و ماموریت ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع ساماندهی سهمیه های ورود به دانشگاه در دستور کار ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور قرار دارد. بر اساس ماده 7 مصوبه سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور موظف است نسبت به بررسی و ساماندهی سیاستهای حاکم بر سهمیه های پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی ظرف مدت حداکثر شش ماه اقدام نموده و سیاستهای پیشنهادی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند. در مورد آن دسته از رشته های دانشگاهی که پذیرش در آنها مستلزم آزمون عملی یا تشریحی بوده است، نسبت اعمال ضرائب سابقه تحصیلی و آزمون اختصاصی به چه صورت خواهد بود؟ نسبت ضرایب میان سابقه تحصیلی و آزمون کنکور سراسری برای همه رشته محلها در تمامی گروههای آزمایشی مطابق زمانبندی اعلام شده (از سال 1402 تا 1405 و بعد از آن) خواهد بود. در عین حال عناوین و ضرائب دروس مربوط به سابقه تحصیلی و نیز عناوین و ضرائب دروس آزمون کنکور سراسری و آزمون عملی یا تشریحی برای برخی از رشتههای خاص (مانند تربیت بدنی و رشته های هنری) تا پایان شهریورماه توسط شورای سنجش و پذیرش تعیین و اعلام خواهد شد. آیا فرآیند پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی نیز مشمول این مصوبه است؟ دانشگاه آزاد اسلامی کما فی السابق (به استثناء 4 رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) با هماهنگی شورای سنجش و پذیرش دانشجو نسبت به پذیرش دانشجو برای این دانشگاه اقدام می‌کند. اعتبار معدلهای دوره متوسطه چگونه تضمین میشود و چگونه از عدم بروز تقلب و تبانی برای کسب معدل بالا پیشگیری میشود؟ وزارت آموزش و پرورش از گذشته تاکنون آزمون هایی را به صورت نهایی (سراسری) و با در نظر گرفتن استاندارد و امنیت کافی برگزار می نموده است. به منظور اجرای این مصوبه، این وزارتخانه با همکاری و نظارت ویژه دستگاه‌های مسئول امنیتی و با بهره گیری از انواع فناوریهای سخت افزاری و نرم افزاری، در بازه زمانی تعیین شده در مصوبه، نسبت به استانداردسازی و ایمن سازی کامل و مضاعف آزمون نهایی سال دوازدهم (با همکاری مراجع ذیربط) و پس از آن به ترتیب آزمون پایه های یازدهم و دهم اقدام مینماید. این استانداردسازی و ایمن سازی مضاعف آزمون های نهایی به ترتیبی است که طبق زمانبندی اعلامی، تأثیر قطعی سابقه تحصیلی در هر پایه در زمان پذیرش داوطلب، بر اساس نمراتی خواهد بود که دانش آموز از آزمونهای استاندارد، ایمن و نهایی شده در هر پایه کسب کرده باشد. آیا پذیرش در دانشگاه یا مؤسسات آموزش عالی بدون شرکت در آزمون کنکور سراسری نیز امکان‌پذیر است؟ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون کنکور سراسری برای رشته محلهای پرمتقاضی (که در پاسخ‌های قبلی تشریح شد برگزار میشود و برای سایر رشته‌ها (که توسط شورای سنجش و پذیرش اعلام میشود) پذیرش بدون شرکت در آزمون کنکور سراسری و صرفا بر مبنای سابقه تحصیلی (امتحانات نهائی) داوطلب امکانپذیر است. داوطلبانی که فارغ التحصیل سال 1401 و قبل از آن هستند، چند بار می توانند نسبت به ترمیم سوابق تحصیلی خود اقدام کنند؟ آیا محدودیتی در زمینه ترمیم سابقه تحصیلی وجود دارد؟ ضوابط اجرایی مربوط به این مصوبه از جمله مفاد ایجاد سابقه تحصیلی (یا ترمیم آن) و تعداد دفعات تکرار آن به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و با تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و به اطلاع داوطلبان خواهد رسید. وضعیت داوطلبانی که در نظام آموزشی قبلی تحصیل کرده یا متقاضیانی که از شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش و گروههای آزمایشی هنر و زبان در آزمون سراسری شرکت میکنند در این مصوبه چگونه پیش بینی شده است؟ ضوابط اجرایی مربوط به نحوه اعمال میزان تأثیر سوابق تحصیلی برای پایه های مختلف تحصیلی در نظام آموزشی 3-3-6 و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی و متقاضیان از شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش و گروههای آزمایشی هنر و زبان، پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش تا پایان شهریورماه به اطلاع عموم خواهد رسید.

به گزارش فارس، داوطلبان کنکور می‌توانند سوالات دیگر خود را نیز در بخش نظرات این خبر بنویسند تا پاسخ آن‌ها را در اخبار بعدی دریافت کنند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کنکور

سازمان سنجش آموزش کشور

آزمون سراسری این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
صفر تا صد کنکور 1402/ پاسخ تمام سوالاتتان اینجاست 2
صفر تا صد کنکور 1402/ پاسخ تمام سوالاتتان اینجاست 3
صفر تا صد کنکور 1402/ پاسخ تمام سوالاتتان اینجاست 4
صفر تا صد کنکور 1402/ پاسخ تمام سوالاتتان اینجاست 5
صفر تا صد کنکور 1402/ پاسخ تمام سوالاتتان اینجاست 6