سه‌شنبه 17 مهر 1403

ضایعات 30 درصدی محصولات غذایی در صنعت کنسرو به حداقل می‌رسد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ضایعات 30 درصدی محصولات غذایی در صنعت کنسرو به حداقل می‌رسد

بختیاری رئیس سندیکای صنایع کنسرو در نشست خبری امروز گفت: امنیت غذایی به معنای تامین غذای کافی و سالم برای همه مردم در همه زمان ها، جهت دستیابی به زندگی سالم و متعادل است که مولفه های فراهمی، دسترسی، سلامت و پایداری در تامین این امنیت غذایی نقش بسزایی داشته است به طوریکه صنایع کنسرو سازی ارتباط تنگاتنگی با تحقق این چهار مولفه دارند.

به گفته او، با توجه به بالاتر بودن ضایعات بخش کشاورزی در ایران نسبت به میانگین جهانی، مدیریت این ضایعات با کمک صنایع تبدیلی به ویژه صنایع کنسروسازی قابل دستیابی است.

بختیاری ادامه داد: بنابر آمار سالانه 30 درصد مواد غذایی تولید شده در حوزه کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود که با حمایت از صنعت کنسرو می توان ضایعات مواد غذایی را به حداقل رساند.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو با بیان اینکه از مهرماه سال گذشته تا کنون قیمت کنسرو ماهی تغییری نداشته است، افزود: با وجود افزایش هزینه‌های تمام شده تولید، حقوق و دستمزد، حمل و نقل قیمت کنسرو ماهی تغییری برای مصرف کننده نداشته است به طوریکه کماکان هر قوطی کنسرو ماهی 87 هزار و 500 تومان است که دلیل این ثبات قیمت را همگرایی و هم افزایی بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه تولید محصولات شیلاتی دانست.

به گفته او، با فراهم شدن امکان واردات تون ماهیان، قیمت ماهی تون صید داخلی مدیریت شد و امکان ثبات قیمت کنسرو روی 87 هزار و500 تومان فراهم شده، که اگر این همگرایی و هم افزایی ادامه‌دار باشد، امکان ادامه این مسیر برای صنایع کنسرو وجود خواهد داشت.

بختیاری ادامه داد: افزایش واردات ماهیان تون تاثیر مناسبی در قیمت کنسرو داخلی داشته به طوریکه واردات از 10 هزار تن در سال 1401 به 23 هزار تن در سال 1402 رسید و پیش بینی می شود که در 6 ماه نخست امسال حدود 25 هزار تن باشد.

در حال تکمیل