یک‌شنبه 1 مهر 1403

ضرورت اجرای عملیات آبخیزداری در سطح 122 میلیون هکتار اراضی کشور

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ضرورت اجرای عملیات آبخیزداری در سطح 122 میلیون هکتار اراضی کشور

پرویز گرشاسبی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر ارزیابی صورت گرفته در نقاطی که عملیات آبخیزداری وآبخوانداری صورت گرفته است، خسارات سیل 70 درصد کاهش می‌یابد.

او با بیان اینکه امکان اجرای عملیات آبخیزداری در 122 میلیون هکتار وجود دارد، افزود: بنابر آمار تاکنون در سطح 33 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده است و در سطح 90 میلیون هکتار دیگر باید اجرا شود که با احتساب قیمت 5 میلیون تومان هزینه بسیار چشمگیر است.

گرشاسبی با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری در سطح 90 میلیون هکتار با اعتبارات دولتی امکان پذیر نیست، گفت: روش‌های دیگری همچون مشارکت غیر دولتی باید بکارگرفته شود تا این عملیات اجرا شود.

معاون برنامه ریزی پژوهشکده خاک و آبخیزداری ادامه داد: در برنامه هفتم عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح 20 میلیون هکتار از اراضی باید اجرا شود که براین اساس اجرای 90 میلیون هکتار 4 برنامه زمان می‌برد که در صورت تخصیص اعتبارات، روش نگهداری سخت است، از این رو باید نگهداری و حفاظت با کمک بخش خصوصی انجام شود.

او با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ارتقای و حفظ پوشش گیاهی و تولید علوفه تاثیر بسزایی دارد، گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با اجرای هرهکتار عملیات آبخیزداری 120 کیلو تولید علوفه افزایش می‌یابد، هرچند سایت‌هایی داریم که 1200 کیلو در هکتار هم افزایش تولید داشتند.

خبرنگار: آزاده محبی