چهارشنبه 18 مهر 1403

ضرورت بازیابی هویت نسل جدید در نظام آموزش و پرورش

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ضرورت بازیابی هویت نسل جدید در نظام آموزش و پرورش

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، فاطمه باهنر؛* شاید بار‌ها در مورد آموزش و پرورش و اهمیت آن در شکل دهی به بنیان‌های فکری، شخصیت و هویت متربیان سخن گفته و حتی فریاد زده ایم، اما انگار تنها چیزی که تعبیر شعار گونه آن زیباتر است همین مسئله باشد. اهمیت آموزش و پرورش در دنیای امروز به حدی است که بسیاری از جامعه شناسان و متخصصان آن را مهم‌ترین و اصلی‌ترین نهاد در ساخت و پیشرفت یک جامعه موفق...

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، فاطمه باهنر؛* شاید بار‌ها در مورد آموزش و پرورش و اهمیت آن در شکل دهی به بنیان‌های فکری، شخصیت و هویت متربیان سخن گفته و حتی فریاد زده ایم، اما انگار تنها چیزی که تعبیر شعار گونه آن زیباتر است همین مسئله باشد. اهمیت آموزش و پرورش در دنیای امروز به حدی است که بسیاری از جامعه شناسان و متخصصان آن را مهم‌ترین و اصلی‌ترین نهاد در ساخت و پیشرفت یک جامعه موفق می‌دانند و نقش خطیر نهاد‌های تربیتی و در رأس آن آموزش و پرورش، در پروراندن استعداد‌ها اهمیت این نهاد را دو چندان می‌کند. عنایت به فرامین رهبری متضمن نقش آفرینی نوجوانان و جوانان در پیشرفت کشور است و توجه به تربیت و پرورش این قشر، در صدر وظایف سردمداران و مسئولان مربوطه قرار گرفته است. اما چند سالی است شاهد کوتاهی نهاد‌هایی هستیم که این وظیفه خطیر را بر عهده دارند. با قرار گرفتن نوجوانان در سنی حساس که نیازمند توجه و دیده شدن هستند و هیجانات و احساسات آنان در معرض شکوفایی قرار می‌گیرد، احتیاج مبرمی به حمایت و تشویق از سوی خانواده، مدرسه و جامعه را دارند و تربیت درست و اصولی و بر پایه آموزه‌های اسلامی باید در آن‌ها نهادینه شود، اما با فراهم نبودن زمینه‌های مناسب، زیرساخت‌های لازم و قصور نهاد‌های تصمیم گیرنده برای شکل گیری شخصیت و هویت آنان، مشکلات جبران ناپذیری به بار آمده و تبدیل به عقده‌ای ناگشوده شده که پاسخ درستی به آن داده نمی‌شود. دو سال آموزش مجازی و دسترسی آزادانه محصلان به تلفن همراه، انواع سایت‌ها و پلتفرم‌های داخلی و خارجی ایجاب می‌کرد که آموزش و پرورش و سایر نهاد‌های مسئول تدبیری بیندیشند تا مانع از آسیب‌های به بار آمده باشد، اما چنین اتفاقی میسر نشده و پیامد‌های بسیاری به ارمغان آورد و چه بسا مشکلات پیشین مانند افسردگی و مشکلات جسمی را نیز تقویت کرد. در کشور ما الگوی برجسته و مومن و معتقد همچنین قهرمان‌های ورزشی و اخلاقی به وفور یافت می‌شود و این آب و خاک، معدن افراد باخدایی است که اسوه قرار دادن آن‌ها انسان را در مسیر تقرب به خدا و رسیدن به حیات طیبه رهنمون می‌سازد، ولی چیزی که مشهود است غفلت از این ظرفیت بوده و نسل جدید، آشنایی کافی با این الگو‌ها را ندارند و تبیین صحیح و ارائه الگو‌های مناسب برای هویت یابی این نسل که آینده سازان کشور هستند، میسر نگردید. در مقابل این خلا، الگوسازی آن‌ها توسط بازی‌های کامپیوتری و فیلم‌های مخرب صورت گرفت. بار‌ها گفتیم و مکرر یادآور می‌شویم که تربیت و پرورش نوجوانان جوانان و سرمایه گذاری درست و اصولی در تحقق این امر بایستی در اولویت نظام مسائل کشور قرار بگیرد و فراهم کردن زیر ساخت لازم جهت ایجاد بصیرت سیاسی در معلمان و دانش آموزان، شنیدن نقد‌ها و دغدغه‌های آن‌ها امر مهم دیگری است که باید در دستور کار باشد تا سبب رشد و تعالی درست استعداد‌ها و احساسات پاک فرزندان و اعتلای میهن اسلامی شود.

فاطمه حسن خانی؛ عضو شورای گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان پردیس شهید باهنر

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.