دوشنبه 23 مهر 1403

ضرورت بررسی راهکارهای صادرات محصولات دریایی در اتاق بازرگانی

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
ضرورت بررسی راهکارهای صادرات محصولات دریایی در اتاق بازرگانی

مدیرعامل شرکت سپهر دریا جنوب با اشاره به شرایط تحریم، گفت: راهکارهای لازم به‌منظور صادرات محصولات دریایی کشورمان به کشورهای هدف، باید در اتاق بازرگانی کشور مطرح و شرایط عملیاتی‌شدن و تحقق آن مورد بررسی قرار گیرد.

دنیای اقتصاد - هرمزگان: مدیرعامل شرکت سپهر دریا جنوب در حاشیه گشت خبری که به مناسبت دهه تولید و تجارت به همت سازمان صمت هرمزگان برگزار شد، افزود: با وجود تحریم‌های بین‌المللی، «سپهر دریای جنوب» عملیات طراحی و تولید انواع شناور تا ظرفیت 10 هزار تُن را تا سقف 85درصد بومی‌سازی کرده و زنجیره تعمیرات را نیز به طور کامل از وابستگی به خارج از کشور قطع کرده است. وی، با بیان اینکه استان هرمزگان دارای پتانسیل بالائی در زمینه توسعه صنایع دریائی است، گفت: باتوجه‌به تأکید اسناد بالادستی به توسعه اقتصاد دریا محور، صنعت کشتی‌سازی می‌تواند از یک سو در تکمیل زنجیره ارزش و رونق صنایع پایین‌دستی و از سوی دیگر در زمینه پشتیبانی از صنایع نظامی، حمل‌ونقل دریایی، صیادی، سکوهای نفتی، شناورهای خدماتی و... وارد عمل شود و نیاز کشور به واردات خدمات دریایی را رفع کند. مدیرعامل شرکت سپهر دریا جنوب یادآور شد: طرح توسعه این واحد صنعتی با ظرفیت 2 برابر زیرساخت‌های موجود را در دست اجرا است که در آینده‌ای نزدیک وارد مدار تولید می شود. عرب، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در صنعت کشتی‌سازی را زمان بر دانست و گفت: سازمان‌های متولی باید مانع از خروج صنعتگران و متخصصان این عرصه از چرخه فعالیت صنایع دریایی شوند و با نگاه مثبت دولت به صنایع دریایی فعال در کشور و سفارش خدمات از این واحدها در زمینه تعمیر و طراحی، می‌توانند زمینه‌ساز رونق هر چه بیشتر این صنعت شوند.

مدیرعامل شرکت سپهر دریا جنوب همچنین با بیان اینکه ارائه تسهیلات بانکی موردنیاز برای ساخت شناورهای جدید فقط به‌صورت مدت‌دار چهارتا پنج‌ساله توجیه اقتصادی دارد که به دلیل مشکلات ناشی از کاهش ارزش پول ملی، بانک‌ها به طور غالب رغبتی برای مشارکت و ارائه تسهیلات بانکی درازمدت به صنعت کشتی‌سازی ندارند، گفت: باید تسهیلات به‌صورت ارزی و با سود مشارکت متعارف بین‌المللی در نظر گرفته شود که امکان برخورداری از تسهیلات بانکی برای ساخت و تعمیرات شناورها مهیا شود. شرکت سپهر دریای جنوب از سال 1382 فعالیت خود را در زمینه ساخت و تعمیر انواع شناورهای دریایی شروع کرده است و بیش از 400 نفر به‌صورت مستقیم در این واحد صنعتی شاغل هستند.