چهارشنبه 18 مهر 1403

ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی بیمه روستاییان در خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی بیمه روستاییان در خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: تشکیل بانک اطلاعات جامع برای جذب افراد در صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر بسیار ضروری است و یکی از علت های موفق نبودن در زمینه جذب، نبود این بانک اطلاعاتی جامع است.

محمدرضا موفق روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سطح کشور بانک اطلاعاتی جامع از جامعه هدف صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر وجود ندارد و جامعه هدف شناسایی نشده است، در این زمینه مدیران صندوق باید بانک اطلاعاتی خود به روز کنند.

وی افزود: یک مشکل دیگر این است که برخی از روستاییان، پول دادن برای بیمه را هزینه می انگارند، این در حالی است که عضویت در این صندوق و اقدام برای بیمه اجتماعی، نوعی سرمایه گذاری است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ صندوقی، مزایای صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر را ندارد گفت: دولت، پرداخت 70 درصد از هزینه بیمه و عضویت در این صندوق راتقبل کرده و مابقی را بیمه گذار می پردازد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار، بیش از 54 هزار نفر در این استان عضو صندوق شده اند و بیش از 2 هزار نفر مستمری دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه اولویت برای عضویت در این صندوق، سرپرستان خانوار هستند گفت: 100 هزار نفر سرپرست خانوار در استان مشمول عضویت در این صندوق هستند و در مجموع، حدود 180 هزار نفر از جمعیت روستایی، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر این استان می توانند در این صندوق عضو شوند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی در زمینه جذب عضو صندوق کشاورزان، روستاییان و عشایر، در رتبه پنج استان های کشور قرار دارد.

بیمه رایگان منازل روستاییان 

موفق در بخش دیگر سخنان خود، در باره بیمه منازل مسکونی روستاییان استان گفت: امسال تمام منازل مسکونی روستاییان استان به صورت رایگان، در برابر حادثه های طبیعی و غیرمترقبه، بیمه شدند.

وی با بیان اینکه در این زمینه بیش از 20 میلیارد ریال هزینه شده است افزود: بخشی از اعتبار مورد نیاز این طرح را اداره کل مدیریت بحران استانداری و بخشی را دهیاران تامین کرده و بخشی نیز از منابع بنیاد برکت تامین شده است.

وی گفت: بر این اساس تمام منازل روستایی استان به مدت یک سال، در مقابل حادثه های طبیعی بیمه هستند، البته 20 هزار واحد مسکونی روستایی استان به وسیله نهادهای حمایتی زیر پوشش بیمه است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی افزود: خسارت حادثه دیدگان تا سقف 250 میلیون ریال و 50 میلیون ریال برای خرید لوازم منزل جبران می شود.

در استان خراسان شمالی 691 روستا دارای دهیاری است.

368 هزار و 457 نفر در قالب 108 هزار و 930 خانوار در روستاهای خراسان شمالی ساکن هستند.

*س_برچسب‌ها_س*