یک‌شنبه 27 خرداد 1403

طراحی سبد جامع بورس متناسب با نیاز دانشجویان / اجرای بورسیه‌ها از سال تحصیلی جدید

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
طراحی سبد جامع بورس متناسب با نیاز دانشجویان / اجرای بورسیه‌ها از سال تحصیلی جدید

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هاشم داداش پور، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در نشست خبری ابلاغ سند جامع بورس دانشجویان که امروز برگزار شد، گفت: در کشورهای دنیا بورس‌های متنوع و متفاوتی در حوزه دانشجویان و دانشگاهیان وجود دارد. در واقع وقتی از بورس صحبت می‌کنیم منظور از ظرفیت‌هایی هست که کشورهای مختلف دنیا در اختیار دانشجویان یا دانش آموزان قرار می‌دهد تا تسهیل کننده...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هاشم داداش پور، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در نشست خبری ابلاغ سند جامع بورس دانشجویان که امروز برگزار شد، گفت: بورس های مخالفتی در دنیا تعریف شده و ظرفیتی هایی است که یک کشور برای دانشجویان خود دارد و یا برای دانشجویان خارجی فرصت تحقیقاتی ایجاد می کنند.

وی افزود: دو نوع بورس داریم که یکی بورس هیات علمی که برای تامین اساتید دانشگاه بود و دوم اینکه سازمان امور دانشجویان از منابعی که در اختیارش بود برای دانشگاه ها بورس می کرد و دوم اینکه فرصت تحقیقاتی 6 ماهه است که هم در داخل و هم در خارج کشور بوده و الان هم ادامه دارد.

وی افزود: سازمان امور دانشجویان متولی بورسیه است و مدتی به دلیل رخوتی که ایجاد شده بود، توجهی به بورس نشد.

داداش پور اضافه کرد: در کل کشور تب کنکور تقریبا کم شده؛ اما نه برای تمامی رشته ها و تمامی مقاطع؛ بیشترین داوطلبان کنکور متقاضی رشته تجربی و آن هم در رشته های خاص به ویژه پزشکی هستند که 37 درصد متقاضیان این رشته امکان تحصیل ندارند.

وی ادامه داد: از سال 90 تا سال 1401 داوطلبان ریاضی کنکور به بیش از نصف کاهش پیدا کرده است که این تغییرات نشان دهنده این است که تقاضای داوطلبان را نمی توانیم در دانشگاه ها پاسخگو باشیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: سیاست های کشور به سمت علم و فناوری است؛ اما در جامعه تمایل به سمت رشته های کلینیکی و خدماتی است و دانشجویی که علاقه مند به تحصیل در رشته پزشکی هستند به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند و عموما در دانشگاه‌هایی تحصیل می کنند که مورد تایید وزارت بهداشت و علوم نیست.

وی ادامه داد: بیش از 50 هزار نفر از دانش آموزانی که تمایل تحصیل در رشته های خاص را دارند معدل تحصیلی آنها بالاتر از 19/75 است.

رئیس سازمان امور دانشجویان اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان توانسته بخشی از استعدادها را به سمت خودش ببرد. برخی از دانشگاهها هم برای خودشان بورس تعریف کردند، این نشان دهنده بسته سیاستی متناسب با نیازهایی است که دانشگاهها دارند.

داداش پور اظهار داشت: اگر نتوانیم امکانات و زمینه تحصیل دانشجویان و نخبگان را فراهم کنیم باعث می شود که نخبگان از رشته های علوم پایه به رشته های کاربردی روی می آورند و این خسارتی است که در آینده خواهیم داشت؛ چرا که تولید علم از رشته های علوم پایه است.

وی ادامه داد: بسیاری از نخبگان علاقه مند به تحصیل در کشورهای اروپایی هستند و برای سایر کشورها تمایلی ندارند که دلیل آن هم عدم تایید دانشگاهها و شناخته نبودن دانشگاه های آفریقا و آمریکای لاتین است. با توجه به این مشکلات سبد جامع بورس را طراحی کردیم و در این بورس ها سعی شده که نیازهای مختلف در نظر گرفته شود.

وی افزود: بورسی به نام بورس هنر داریم که کل هیات علمی در حوزه هنر 904 نفر هستند و اگر معماری و شهرسازی را کم کنیم 393 هیات علمی است و تقاضا برای صندلی 161 هزار نفر است که بخش زیادی از داوطلبان امکان تحصیل در رشته های هنر را ندارند.

داداش پور گفت: محدودیت های زیادی برای رشته هنر داریم و به همین دلیل بورس هنر را فعال کردیم که بتوانیم پاسخی به داوطلبان و همچنین کمبود هیات علمی در این رشته را جبران کنیم.

وی ادامه داد: بورس هایی تحت عنوان بورس دانش تعریف کردیم که بتوانیم دانشجویان را به سمت رشته های علوم پایه سوق دهیم و بورس این رشته ها از امسال با ظرفیت هزار نفر فعال می شود، رشته های قابلیت دار را مشخص کردیم. بورس مشاغل را هم تعریف کردیم که بر این اساس سازمانها می توانند درخواست ها را ارائه دهند که سازمان امور دانشجویان تعهد دهنده است که این بورس هم به زودی فعال شده که سامانه سیب برای این بورس طراحی شده که سازمان ها می توانند اعلام نیاز کنند و سازمان امور دانشجویان بر اساس این نیازها دانشجویان را بورس می کند. با نیروهای مسلح هم در حال مذاکره هستیم که طرح سرباز صنعت بتوانند خدمت سربازی را بگذرانند.