جمعه 15 تیر 1403

عاملین غیر مجاز؛ عامل بحران گاز ال پی جی طی 2 ماهه ابتدای پائیز در البرز / تعزیرات و صمت باید به عنوان متولی عرضه وارد عمل شوند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
عاملین غیر مجاز؛ عامل بحران گاز ال پی جی طی 2 ماهه ابتدای پائیز در البرز / تعزیرات و صمت باید به عنوان متولی عرضه وارد عمل شوند

مجتبی دلبری گفت: متاسفانه تنش هایی به دلیل اینکه عاملین غیر مجاز نمی توانند گاز را بیشتر از قیمت مصوب و سهمیه عرضه کنند به وجود می آید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه البرز با اشاره به اینکه روند توزیع گاز مایع در سطح کشور از سال گذشته سیستمی و بر خط شده است در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: مصرف کنندگان گاز مایع و نفت سفید با کارت بانکی شناسایی و تعریف می شوند.

مجتبی دلبری افزود: گاز مورد نیاز و قیمت مصوب در کارت بانکی تعریف می شود و مصرف کنندگان می توانند با مراجعه به حامل های توزیع سهمیه خود را دریافت کنند، البته بحران گاز عموما از 6 مهر شروع می شود تا اواسط آبان ادامه دارد. وی با اشاره به اینکه بحران به این دلیل است که عاملین غیر مجاز نمی توانند گاز عرضه کنند مصرف کنندگان غیر مجاز هم نمی توانند گاز دریافت گنند، اظهار داشت: در حال حاضر موجودی گاز مایع در البرز 220 تن است. دلبری تصریح کرد: تنش هایی به دلیل اینکه عاملین غیر مجاز نمی توانند گاز را بیشتر از قیمت مصوب و سهمیه عرضه کنند به وجود می آید، به واسطه موجودی 220 تن گاز مایع کمبود تدارکاتی نداریم، اگر چه عاملین توزیع باید مجاز باشند و توسط صمت ساماندهی شوند. وی گفت: متاسفانه ضعف در توزیع داریم چون عاملین توزیع غیر مجاز نمی توانند گاز را بیشتر از قیمت مصوب عرضه کنند در نتیجه باید مجموعه ای از دستگاه ها اعم از تعزیرات و صمت که متولی عرضه گاز مایع است وارد عمل شوند. دلبری افزود: شرکت نفت تامین گاز مایع از محل توزیع به تاسیسات را بر عهده دارد و قیمت گذاری، مدیریت عرضه و ساماندهی عاملین با اداره صمت است، در حال حاضر قیمت مصوب سیلندرهای گاز 2 کیلویی 4 هزار تومان، 5 کیلویی 8700 و 11 کیلویی 16700 تومان است. وی اظهار داشت: از نظر مقررات قانونی خودروهای ال پی جی سوز غیر مجاز و در کارگاه های غیر قانونی و غیر استاندارد به این سیستم تجهیز شده اند، در قانون بودجه 1400 مصوب شده است که با واردات گاز مایع به سمت آزادسازی صدور مجوز جایگاه عرضه ال چی جی برویم. دلبری با اشاره به اینکه دستورالعمل های مذکور ابلاغ نشده و مخزن گذاری ال ی جی روی خودروها غیر استاندارد است، تصریح کرد: مصرف غیر مجاز در بخش خودرو بسیار زیاد است و اختلاف آن با بنزین آزاد لیتری 3 هزار تومان 9 برابر است. این مسئول در خاتمه گفت: مصارف مذکور از نظر ایمنی و استاندارد غیر مجاز و بمب متحرک در سطح شهر است، ال پی جی خوراک واحدهای پتروشیمی است و ارزآوری برای اقتصاد کلان کشور دارد لذا اگر با مدیریت صحیح و مصوبات هیات وزیران گاز مایع صادر شود ارزاوری بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام /