جمعه 15 تیر 1403

فارس من | وزارت بهداشت آمار سکته‌های قلبی و مغزی را اعلام کند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فارس من | وزارت بهداشت آمار سکته‌های قلبی و مغزی را اعلام کند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، بیماری‌های غیر واگیر از جمله عوامل مهم در بروز مرگ و میر در جهان است؛ به طوری که بیماری‌های قلبی، مغزی، سرطانها، دیابت وفشار خون از مهمترین بیماری‌های غیر واگیر در جهان هستند که سالها جان میلیونها نفر در جهان را می‌گیرند.

در ایران نیز جانباختگان بیماری‌های غیر واگیر در صدر بیماری‌هایی هستند که جان بسیاری را هر روز می‌گیرند. تغذیه ناصحیح مانند مصرف زیاد فست فودها، بی تحرکی یا کم تحرکی و استرس از جمله علل بسیار مهم در بروز سکته‌های قلبی و مغزی در دنیا و از جمله ایران است.

در این میان جمعی از مخاطبان خبرگزاری فارس با راه اندازی پویشی در سامانه «فارس من» این خبرگزاری، خواستار اعلام آمار سکته‌های قلبی و مغزی در ایران طی 4 سال یعنی به تفکیک سال‌های 1397، 1398، 9139 و 1400 از سوی وزارت بهداشت شده‌اند.

احسان شریفی‌پور، عضو انجمن سکته مغزی با بیان اینکه سکته مغزی مطالبه جدی در جامعه است، اظهار داشت: سکته مغزی و قلبی به تنهایی 50 درصد مرگ و میر در ایران را تشکیل می‌دهد؛ ضمن اینکه سالانه 100 هزار سکته مغزی جدید در کشور صورت می‌گیرد و میزان سکته مغزی در ایران بالاتر از بسیاری از کشورهای دنیاست.

وی افزود: میزان سکته مغزی در ایران 150 در یکصد هزار نفر است؛ چرا که مردم ما دچار چاقی، فشار خون و مصرف سیگار بیشتری هستند و باید این ریزفاکتورها در جامعه پائین بیاید.

وی با بیان اینکه 110 مرکز درمان در کشور امکان درمان سکته مغزی را دارند، گفت: در هر سکته مغزی در هر ثانیه 36 هزار نورون مغز از بین می‌رود و بسیاری از افراد بعد از سکته اول دچار سکته بعدی می‌شوند.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آمار سکته قلبی آمار سکته مغزی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
فارس من | وزارت بهداشت آمار سکته‌های قلبی و مغزی را اعلام کند 2
فارس من | وزارت بهداشت آمار سکته‌های قلبی و مغزی را اعلام کند 3