دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

درحالی‌که برخی بانک مرکزی را به خاطر حراج سکه به نرخی نزدیک بازار و نرخ ارز مبتنی بر آن، مورد انتقاد قرار داده‌اند، واقعیت آن است که دفاع از سیاست ارز چندنرخی در سال‌های اخیر و دیکته نرخ های دستوری به اعتبار سیاستگذار نزد فعالان اقتصادی لطمه زده است. از نگاه کارشناسان، عرضه ذخایر ارز و طلای بانک مرکزی به قیمت بازار، امری خلاف معمول نیست؛ اما نقد اصلی آنجا شکل می‌گیرد که نرخ های چندگانه...

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اراده دولت و مجلس بر تصویب نهایی بودجه سال 1403 تا پایان سال است، گفت: هرگونه صحبت در زمینه ارائه بودجه دو دوازدهمی و عدم تکمیل بودجه سال آینده در مدت زمان باقی مانده، مشکل در اقتصاد کشور ایجاد خواهد بود.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: در حال پیگیری دو پرونده شکایت از بحرین هستیم.

«قطعا با توجه به رقم 7 میلیون و سیصد هزار تومان دستمزد فعلی بسیار دور از تصور است و نمی‌توان دولت را مجاب کرد در حد 23 تا 25 میلیون تومان، دستمزد‌ها را افزایش دهد. نرخ تورم نیز بر اساس اعلام مرکز آمار، حدود 42 درصد است. همه این‌ها نشان می‌دهد که رقم دستمزد باید بیشتر از 60 الی 70 درصد افزایش پیدا کند، اما گفته‌ها و عملکرد دولت در ماه‌های اخیر، نشان می‌دهد که توجهی به این موضوعات ندارد...

بازار اجاره مسکن با «رکود تقاضا» در بنگاه‌ها مواجه شده و این اتفاق، فرضیه «تسهیل خانه‌دار شدن» را شکل داده است که با «واقعیت بازار خرید» همخوانی ندارد. بررسی‌ها درباره این تضاد نشان می‌دهد، «راه‌اندازی سامانه الکترونیکی تنظیم اجاره‌نامه» در کنار «میل مستاجر‌ها به تمدید قرارداد یک‌سال گذشته» باعث «افت چشمگیر مراجعه سنتی به بازار» شده است. این بررسی با سنجش میزان افزایش اجاره‌بهای مسکن...

ارزش دلاری بورس، به کف تاریخی خود نزدیک شد. این شاخص که در روزهای گذشته تا مرز 100میلیارد دلار پیش رفته بود، معیاری برای ارزندگی بازار سهام به شمار میرود. سود دلاری بازار سهام، در 9ماه سال جاری 18میلیارد دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش چشمگیری داشته است. این در حالی است که در سال‌های گذشته به واسطه رشد قیمتهای جهانی سود دلاری بازار، رشد چشمگیری داشت. ریسکهای تصمیمگیری دولت...

پذیرش املاک در بورس‌کالا بار دیگر رونق گرفته است که نشان می‌دهد چهره متفاوتی از شیوه فروش ملک و همچنین معاملات بورس‌کالا را می‌توان انتظار داشت. اما این‌بار یک تفاوت جدی در پذیرش املاک در بورس‌کالا رخ داده و آن عرضه دو هتل مریم و صدف در جزیره کیش است که می‌توان گفت بزرگ‌ترین عرضه‌های املاک در تاریخ بورس‌کالا در راه است.

جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی به کشور‌های در حال توسعه آسیایی در سال 2021 با 19 درصد افزایش به 619 میلیارد دلار رسید که رکورد تازه‌ای برای این منطقه به حساب می‌آید.

رئیس انجمن ژئوفیزیک ایران گفت: در معادن بسیاری، همکاری‌های مشترکی بین شرکت‌های ژئو فیزیک و سازمان‌های دولتی در حال همکاری است و در معادن مختلف کشور این فعالیت‌ها مورد نیاز است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نمایشگاه بهاره ادامه طرح عید تا عید وزارت صنعت معدن و تجارت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: «جلسات تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران از هفته آینده آغاز می‌شود و افزایش حقوق کارگران در سال آینده راضی‌کننده خواهد بود.»

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: «ما معتقد به برداشت یکپارچه و مشترک از میدان آرش هستیم.»

رویکرد سازمان امور مالیاتی در سروسامان دادن به صدور دستگاه‌های کارتخوان قابل تقدیر است، اما این در حالی است که شبکه بانکی و شرکت‌های وابسته به بانک‌ها بدون هیچ گونه تذکری از سوی سازمان امور مالیاتی، مشغول توزیع دستگاه‌های کش لس در سطح بازار هستند تا کسب و کار‌ها برای فرار مالیاتی و عدم شناسایی فرآیند کارت به کارت، از کش لس‌ها استفاده کنند.

بازار سرمایه که با افزایش نرخ سود در بازار پول روز‌های تاسف‌باری را طی می‌کرد، در هفته‌ای که گذشت و در پی چند اتفاق، رشد چشمگیری را ثبت کرد. این مثبت‌ها که با افزایش ارزش معاملات هم همراه بود، در نتیجه با روند صعودی نرخ دلار و چند خبر خوش پیرامون خودرویی‌ها و پتروپالایشی‌ها همراه بود. در حال‌حاضر و با روند صعودی نرخ دلار فاصله نرخ دلار نیما با نرخ دلار در بازار آزاد افزایش‌یافته و کارشناسان...

تاخت و تاز تورم دو رقمی در کشور بیش از هر قشری مستاجران پایتخت را هدف قرار داده‌است؛ مستاجرانی که برای خانه‌دار شدن باید بیش از نیم‌قرن پول ذخیره کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین سن بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1401 برابر با 56.3 سال بوده در حالی که سن بازنشستگان جدید در این سال بیشتر و برابر با 57.6 سال بوده است.