چهارشنبه 25 مهر 1403

فرایند بازآفرینی در مشهد در حال گذار به سوی مدیریت مشارکتی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فرایند بازآفرینی در مشهد در حال گذار به سوی مدیریت مشارکتی است

مشهد - ایرنا - رییس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد گفت: فرآیند بازآفرینی شهرداری در این شهر در حال گذار از مدیریت تخریبی، تحکمی و کالبدی صرف به سوی مدیریت مشارکتی و ترمیمی است.

رمضانعلی فیضی، روز چهارشنبه در نشست کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد افزود: توانمندسازی خانوار ساکن در محلات بازآفرینی یکی از نکات مورد توجه شورای پنجم و پیوسته مورد توجه بوده است. وی ادامه داد: بر این اساس، احیا و ساماندهی مشاغل خرد و خانگی، مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفت تا از این طریق علاوه بر افزایش ضریب اشتغال و رونق اقتصاد خانوارهای ضعیف، آسیب‌های اجتماعی هم کاهش یابد.

رییس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اطلاع‌رسانی مشوق‌های بازآفرینی گفت: تعاملات مدیریت شهری و مردم برای بازآفرینی، هدفگذاری‌های متعدد دارد و امکان مقاوم‌سازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده، اولویت تجمیع پلاک‌ها و حل مشکل ریزدانگی، تامین سرانه‌های خدماتی از دست رفته قبل از تجمیع از جمله موضوعاتی است که امکان آن باید فراهم شود. وی افزود: ضریب نفوذناپذیری در مناطق کم‌برخوردار و بافت‌های فرسوده مشهد بسیار زیاد است و در ارائه خدمات مختلف امداد و نجات و نظایر آن با مشکل روبرو هستیم و با بازگشایی معابر و تجمیع اراضی کوچک مقیاس و ساخت بناهای با زیربنای بیشتر، دسترسی به این مناطق نیز تسهیل شده و امنیت اجتماعی هم محقق می‌شود. فعالسازی 28 دفتر تسهیلگری رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: تاکنون سه مصوبه اساسی در شورای پنجم شهر مشهد داشته‌ایم که نخستین مصوبه، ایجاد سازمان بازآفرینی بود، مجموعه‌ای که در گذشته در قالب یک دفتر ذیل واحد شهرسازی فعالیت می‌کرد و از کارآمدی لازم برخوردار نبود. احمد نوروزی افزود: تشکیل و راه‌اندازی و استقرار دفاتر تسهیلگری دومین تصمیم اساسی شورای پنجم در این خصوص است، در حال حاضر 28 دفتر در محلات هدف بازآفرینی ایجاد شده که 23 دفتر توسط شهرداری و پنج دفتر هم توسط استانداری فعال شده است. وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای شهر مشهد برای هر دفتر تسهیلگری سه میلیارد ریال برای مرحله شناخت، مطالعات و آغاز فعالیت پیش‌بینی کرده‌ایم و هزینه‌های آینده نیز متناسب با تحقق اهداف پرداخت خواهد شد. نوروزی گفت: تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات دفاتر تسهیلگری پیوسته در تعامل و ارتباط با مردم حاصل می‌شود و این مشارکت مستقیم سبب افزایش تعامل و همکاری مردم خواهد شد. "طرح جدید بازآفرینی شهری" به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی دولت دوازدهم بهمن سال 1396 به اجرا گذاشته شد. در این طرح دولت سعی کرد با ارائه تسهیلات خاص روند اجرای پروژه‌های نوسازی را تسریع بخشد. خراسان رضوی نیز 10 درصد مساحت سکونتگاه‌های غیر رسمی در کشور را به خود اختصاص داده است و مساحت بافت فرسوده کلانشهر مشهد نیز چهار هزار و 290 هکتار است. بر اساس مصوبه ستاد استانی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف شهری شمار این نقاط در کلانشهر مشهد، 33 محله است.

*س_برچسب‌ها_س*