یک‌شنبه 15 مهر 1403

فرصت طلایی کشت پاییزه نهال را از دست ندهید

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
فرصت طلایی کشت پاییزه نهال را از دست ندهید

اگر هر ساله نهال میکارید اما شاهد خشکیدگی اکثر نهال‌ها یا ریشه‌های ضعیف آن هستید!! به دلیل ناتوان بودن ریشه‌ها، درخت شما ضعیف و رنجور شده و مکرراً در معرض آفات و بیماری قرار می‌گیره و از گیرایی نهال‌های ناراضی هستید؛ به هیچ عنوان کشت پاییزه رو از دست ندهید!!!*

رپرتاژ آگهی: کاشت نهال اگرچه اقدامی لذت بخش و ساده است اما رعایت فاکتورهایی مانند زمانبندی درست کاشت و توجه به نوع نهال و شرایط اقلیمی می‌تواند در کنار مراقبت‌های باغبانی این نونهال را به درختی پربار، تنومند و تجاری مبدل کند.

فصل پاییز بهترین و طلایی‌ترین فرصت برای کاشت نهال جهت افزایش بهره‌وری و سودآوری است. کشت پاییزه در مناطق معتدل، نیمه گرمسیر و نیمه سردسیر بهترین بازه زمانی برای کاشت نهال است زیرا نهال در دوره استراحت زمستانی، کلیه انرژی و منابع خود را برای تقویت و رشد ریشه‌ها مصرف کرده و در فصول رشدی مانند تابستان و بهار با ریشه‌های قدرتمند بهترین رشد و عملکرد باردهی را خواهد داشت. در فصل پاییز مصادف با کاهش فعالیت‌های نهال میزان فعالیت‌های بیماری‌ها و آفات نیز کاهش یافته در نتیجه نیاز کمتری به کود، سموم و آفت کش‌های شیمیایی است.

همچنین به دلیل بارندگی‌های بالا در پاییز، کاهش تبخیر، افت دما، نیاز آبی نهال کمتر شده و از طریق روان آب‌ها تامین می‌شود. شایان ذکر است در مناطق بسیار سردسیر و کوهستانی که با رخدادهایی مانند یخبندان و سرمای بهاره روبرو هستند کشت بهاره یا کاشت در اواخر زمستان می‌تواند مناسب باشد.

اما در رابطه با کاشت نهال‌های تجاری مانند گردو و بادام باید گفت که بهترین زمان کاشت برای آن کشت پاییزه است که به رفع نیاز سرمایی نهال، استقرار هرچه بهتر و رشد و ریشه زایی مضاعف کمک می‌کند.

میدونی چرا کشت پاییزه بهتره؟!!!

قریب به اکثریت کشاورزان و حتی کارشناسان کشاورزی بر این باورند که کشت پاییزه هم از لحاظ شرایط محیطی، دمایی، کاهش عوامل تهاجمی و باکتریایی و تنش ابی بهترین فرصت برای کشت نهال است و می‌تواند رشد و باروری نهال را یک سال تسریع کند. خرید نهال مناسب و سازگار با اکوسیستم و اقلیم منطقه کاشت از مرجعی معتبر مانند رویال نهال و آگاهی از زمان درست کاشت آن، تضمین کننده قدم‌های اولیه صحیح در سرمایه‌گذاری هوشمند برای پرورش نهال‌های تجاری و پولساز است. اما برای اینکه شما باغداران عزیز به طور عمیق‌تر با مزایای کشت پاییزه آشنا شوید می‌توانید موارد زیر را مطالعه کنید.

  • در کشت پاییزه به دلیل توقف فعالیت‌های رشدی، اکثر منابع و انرژی صرف ریشه دوانی و ریشه زایی نهال می‌شود.
  • با توجه به خنکی و افت دما میزان تبخیر آب نیز کمتر شده و سیرابی نهال‌ها با کمک بارندگی‌ها و بعضاً آبیاری مطمئن‌تر انجام می‌شود، در نتیجه هزینه‌های آبیاری و میزان مصرف آب کاهش پیدا می‌کند
  • با توجه به نیاز نهال پس از کاشت به آبیاری منظم، نهال بهترین منابع آبی را به دلیل بارندگی‌های پاییز در اختیار داشته در نتیجه ریشه آن به طور محکم در خاک استقرار یافته و اخت بیشتری تا بهار با خاک پیدا می‌کند.
  • کشت پاییزه سبب گیرایی 100درصد نهال شده علاوه بر آن کشت پاییزه سبب می شود نهال شما یک شال جلو بیفتد.

چرا نباید در تابستان و اوایل و اواسط زمستان نهال کاشت؟

بدیهی است که در فصل تابستان به دلیل گرما، افزایش دما و سرعت تبخیر آب ممکن است تنش‌های آبی برای نهال اتفاق افتاده و ریشه آن دچار پژمردگی خشکی و نابودی شود، کما اینکه در فصل بهار و تابستان رشد نهال سرعت گرفته و اکثر تمرکز آن بر گلدهی و رشد و بلوغ میوه قرار می‌گیرد و در نهایت ریشه‌ها ضعیف باقی می‌ماند.

همچنین در فصل گرما و تابستان فعالیت‌های میکروارگانیسمی آفات و بیماری‌ها افزایش پیدا کرده و با توجه به ضعیف بودن نهال، درصد ابتلای آن افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل این بازه زمانی برای کشت توصیه نمی‌شود. به عبارت دیگر گرما مانع رشد فعال نهال می‌شود، متقابلاً از اوایل زمستان تا اواسط آن به دلیل جریانات افت دمایی و سرمای شدید با پدیده یخ زدگی زمین مواجه هستیم که این یخ زدگی می‌تواند موجب اختلال در آبرسانی به ریشه‌های نهال شود.

در نتیجه یخ زدگی خاک، عملیات تهویه و تخلخل خاک را نیز مشکل شده و ریشه دچار خفگی و نابودی می‌شود. به همین دلیل است که در تعادل دمایی و اکثراً در اوایل بهار و اواخر پاییز یعنی آذر ماه کشت نهال انجام شده و درصد گیرایی آن ارتقا پیدا می‌کند.

نکات مهم حین کاشت نهال

عملیات کاشت نهال، زمانبندی درست و رعایت نکات کاشت در نهایت منجر به پرورش نهال‌های شاداب، سرسبز، پربار و مقاوم خواهد شد. از جمله این نکات حیاتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رعایت شیوه کاشت اصولی و قرار دادن درختان در ردیف و فواصل مناسب باعث عدم گره خوردگی ریشه‌ها و جریان متعادل هوا و تهویه مناسب بین شاخه آنها می‌شود.
  • هنگام حفر چاله برای کاشت نهال سعی کنید نسبت به استقرار صحیح ریشه‌ها توجه داشته باشید استقرار بهتر باعث افزایش دسترسی به عناصر غذایی جهت جذب و کیفیت جذب می‌شود.
  • ریشه‌های سطحی مسئول جذب بخش زیادی از عناصر غذایی هستند و جذب آب از وظایف ریشه‌های عمقی است. لذا با توجه به قرارگیری عناصر غذایی در 10 الی 15 سانتی‌متر خاک و فعالیت میکروارگانیسمها در این بخش از خاک، ریشه‌ها را در بالاترین سطح خاک قرار دهید.
  • ایجاد تپه در سطح خاک یا کاشت نهال‌ها در نوک تپه و روی پشته ها باعث پیشگیری از تجمع آب در اطراف نهال مخصوصاً قسمت تنه و طوقه می‌شود و خطر پوسیدگی آن و همچنین درصد ابتلا با بیماری را کاهش می‌دهد.
  • در زمان کاشت نهال برای تقویت رشد و ریشه زایی استفاده از کود حیوانی پوسیده و همچنین هیومیک اسید می‌تواند بسیار موثر باشد. کودهای دیر حل شونده مانند آمونیوم فسفات، سولفات پتاسیم، گرانول گوگرد، سوپر فسفات و کودهای تقویت کننده ساختار خاک مانند کودهای زیستی باکتریایی می‌تواند باعث فراهم شدن عناصر غذایی در محیط ریشه و بهبود احیای ساختار خاک شود.
  • مناسب‌ترین سن نهال‌ها برای جابجایی و کاشت نهال‌های 2 ساله هستند. نهال یک ساله به دلیل ریشه‌های ضعیف در سنین پایین در برابر حیوانات و عوامل طبیعی و محیطی آسیب پذیر هستند و در سنین بالاتر نیز درصد گیرایی آنها به دلیل از بین رفتن ریشه‌های بالایی کاهش پیدا می‌کند.
  • هنگام کاشت نهال سعی کنید با استفاده از قارچ کش‌های مناسب ریشه نهال را ضدعفونی کنید.
  • بعد از انتقال نهال‌ها و عملیات کاشت برای چسبندگی حداکثری ریشه به خاک و استقرار آن آبیاری سنگین انجام دهید.

«جشنواره پیش فروش نهال را برای کشت پاییزه موفق از دست ندهید»

کشت پاییزه با توجه به درصد گیرایی بالای نهال و مساعد بودن شرایط محیطی و دمایی برای رشد هرچه بهتره ریشه اقدامی هوشمندانه و درست برای دستیابی به نهال‌های پربار، مقاوم و تنومند خواهد بود. پس برای موفقیت در کشت پاییزه و دستیابی به نهال‌های با کیفیت می‌توانید از همین حالا از طریق تماس با شرکت رویال نهال در جشنواره پیش فروش نهال‌ها با 10 درصد تخفیف شرکت کرده با ایده‌آل ترین قیمت نهال های تجاری با کیفیت خریداری کنید. در نهالستان تخصصی و قدمتدار رویال نهال می‌توانید هر نوع نهال مثمر و غیر مثمر خصوصاً نهال گردو و نهال بادام را با قیمتی فوق العاده معقول و تضمین اصالت و سلامت برای کشت پاییزه خریداری کنید.

09141811520

09301811520

09381811520

04445231520

برای اطلاعات بیشتر و خرید نهال کافیست در گوگل رویال نهال را جستجو کرده و وارد سایت رویال نهال دات کام شوید.

--> اخبار مرتبط

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

فرصت طلایی کشت پاییزه نهال را از دست ندهید 2
فرصت طلایی کشت پاییزه نهال را از دست ندهید 3
فرصت طلایی کشت پاییزه نهال را از دست ندهید 4
فرصت طلایی کشت پاییزه نهال را از دست ندهید 5
فرصت طلایی کشت پاییزه نهال را از دست ندهید 6