جمعه 10 فروردین 1403

فروش آینده بارسلونا برای حفظ قدرت / آیا مدیران بارسا دیوانه شده اند؟

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
فروش آینده بارسلونا برای حفظ قدرت / آیا مدیران بارسا دیوانه شده اند؟

بارسلونا که سال گذشته یک باشگاه ورشکسته بود، تابستان امسال خرید‌های نجومی داشت، آن هم با پولی که آن‌ها از فروش درآمد‌های آینده باشگاه کسب کردند.

به گزارش espn، یک ماه پیش، یولیان ناگلزمن، سرمربی بایرن مونیخ گفت: "بارسلونا تنها باشگاهی است که پول ندارد، اما هر بازیکنی را که می‌خواهد می‌خرد. من نمی‌دانم چگونه. این یک جور دیوانگی است.

این پس از آن بود که بارسلونا رابرت لواندوفسکی 33 ساله را به مبلغ 49.5 میلیون دلار خریداری کرد. بارسا همچنین رافینیا را به قیمت 63.8 میلیون دلار از لیدز خریدار کرد آمده بود و سپس آن‌ها 55 میلیون دلار دیگر را برای ژول کونده، مدافع سویا خرج کردند. آن‌ها همچنین با بازیکنان آزاد آندریاس کریستنسن از چلسی و فرانک کسیه از آث میلان قرارداد بستند و همچنین با سرجی روبرتو و عثمان دمبله بازیکنانی که قراردادشان با بارسا به پایان رسیده بود هم تمدید کرد.

همچنین گفته می‌شود مارکوس آلونسو از چلسی به زودی به این تیم ملحق می‌شود و طبق گزارش ها، باشگاه همچنان به برناردو سیلوا از منچسترسیتی علاقه‌مند است. اگر چه دومی خیلی دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما بقیه موارد هم همینطور به نظر می‌رسید تا زمانی که آن موارد اتفاق افتاد.

اما چگونه باشگاهی با بیش از یک میلیارد دلار بدهی که خوان لاپورتا رئیس باشگاه در فصل گذشته به عنوان "مرده بالینی" توصیف کرده بود، که ناگهان بیش از هر تیم دیگری در جهان برای نقل و انتقالات خرج کرد؟

در جواب باید گفت: آن‌ها یک چهارم درآمد پخش بازی‌های 25 سال آینده خود و یک چهارم از تلوزیون داخلی خود را به مبلغ 600 میلیون دلار فروخته اند. حتی گفته می‌شود این فروش‌ها ممکن است بیشتر هم شود تا بارسایی‌ها بتوانند برخی از قرارداد‌های جدید خود را ثبت کنند.

اما چرا این باشگاه بزرگ، آینده خود را برای یک حال نامشخص می‌فروشد؟ آیا این واقعاً می‌تواند آنقدر که به نظر می‌رسد کوته بینانه باشد؟

لاپورتا، اما عقیده دارد تنها راه بازسازی بارسا خرج چند صد میلیون دلار برای خرید بازیکنان جدید بود.

با این حال نتایج فصل گذشته بارسلونا اگرچه عالی نبود، اما واقعاً آنقدر‌ها هم بد نبود. آن‌ها در لالیگا با 13 امتیاز کمتر از رئال مادرید در رده دوم قرار گرفتند.

در رقابت‌های قاره ای، اما نتایج بدتر بود. بارسلونا در گروه نسبتا آسان لیگ قهرمانان اروپا پس از بایرن مونیخ و بنفیکا سوم شد. سپس، پس از سقوط به لیگ اروپا - تورنمنتی که انتظار داشتند برنده شوند - ناپولی و گالاتاسرای را شکست دادند و در مرحله یک چهارم نهایی به قهرمان مسابقات یعنی آینتراخت فرانکفورت باختند.

با این حال آن‌ها فصل گذشته و پس از آمدن ژاوی به جای کومان روی نیمکت، پیشرفت قابل توجهی کردند و وضعیتشان در اواخر فصل بد نبود.

تقریبا همه کارشناسان فوتبال با فروش آینده باشگاه برای سود کوتاه مدت و کاری که مدیران بارسلونا انجام دادند، مخالف هستند و آن را نوعی دیوانگی می‌دانند. اما برای هواداران فوتبال بردن جام‌ها مهم است نه ترازنامه مالی زیبا.

با این حال لاپورتا ریسک بزرگی کرده است. اگر آن‌ها فصل بعد بتوانند لالیگا و لیگ قهرمانان را فتح کنند، می‌توان ادعا کرد که این کار او ارزشش را داشت، اما اگر آن‌ها باز هم موفق به کسب جام نشوند، آن‌ها فقط آینده خود را فروخته اند بدون اینکه هیچ دستاوردی داشته باشند.

البته لاپورتا بیشتر برای حفظ سمتش این کار را کرده است. عمل او مانند رئیس جمهوری است که برای حفظ کشورش از مشکلات اقتصادی پول چاپ می‌کند و ممکن است کشورش برای سال‌های آینده دچار مشکل شود، اما او برای انتخاب مجددش نیاز به رفع کوتاه مدت مشکلات دارد و هیچ کس به رئیس جمهوری که سیاست ریاضت اقتصادی را برای حل مشکلات مالی در آینده در پیش می‌گیرد، دوباره رای نخواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی دنیای ورزش