دوشنبه 28 خرداد 1403

فروش کارتن برندهای مطرح صحت دارد / کسبه خرد لوازم خانگی از رویکردهای قدیمی برای جلب رضایت مشتری بهره گیرند

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
فروش کارتن برندهای مطرح صحت دارد / کسبه خرد لوازم خانگی از رویکردهای قدیمی برای جلب رضایت مشتری بهره گیرند

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس گزارش‌هایی که دو سال گذشته دریافت کرده‌ام، فروش کارتن برندهای مطرح لوازم خانگی مصادیقی داشته، اما در حال حاضر با اقداماتی که انجام شده این موارد کاهش چشمگیری یافته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به تازگی حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز از فروش کارتن یخچال‌های کره‌ای با قیمت میلیونی خبر داده و گفته بود که «بخشی از کالاهای کره‌ای، در اصل تقلبی هستند فروش کارتن خالی یخچال و فریزرهای کره‌ای حتی تا چند میلیون تومان در فروشگاه‌های اینترنتی هم ادعای تقلبی بودن کالاها را تایید می‌کند.» اما از سوی دیگر محمدحسین اسلامیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی این موضوع را تکذیب کرده و گفته است که «در سطح بازار، خرید و فروش کارتن یخچال‌های کره‌ای مشاهده نمی‌شود. اگر هم چنین خرید و فروش‌هایی انجام شود معمولاً در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد که ما از آن بی‌خبریم.»

محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در پاسخ به این سوال که آیا فروش کارتن لوازم خانگی خارجی به قیمت چند میلیون صحت دارد، به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: این مورد مصادیقی داشته است. دو سال قبل گزارشی را دریافت کردم که این موضوع را تایید می‌کرد؛ اما به دلیل این که الان سیستم‌های توزیع متنوعی را در لوازم خانگی از جمله فروشگاه‌های عرضه مستقیم را داریم، وضعیت دیگر مثل سابق نیست که مصرف‌کنندگان قدرت انتخاب نداشته باشند و کسی بتواند کالاهای تقلبی را در قالب کارتن‌های کالاهای اصلی به فروش برساند.

وی توضیح داد: قبلا که یک مقدار محدودیت تولید و آشفتگی در بازار لوازم خانگی وجود داشت، این گزارش‌ها را دو سال قبل شنیده بودم، اما به تازگی ندیده‌ام؛ به دلیل این که هم مردم موقع خرید در مورد ضمانتهای معتبر و شناسه رهگیری کالا دقت می‌کنند و هم این که الان مراکز فروش لوازم خانگی خیلی رشد کرده‌اند و مردم قدرت انتخاب بیشتری پیدا کرده‌اند؛ خصوصا این که لوازم خانگی با تسهیلات اعتباری هم واگذار می‌شود و برخی بانک‌ها هم آمده‌اند و سایت‌های فروش الکترونیکی راه‌اندازی کرده‌اند و برخی از برندها فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌شان را هم توسعه داده‌اند.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت ادامه داد: بنابراین در حوزه لوازم خانگی با توجه به رقابت بالا و صدور فاکتورهای الکترونیک رسمی مواردی مانند فروش کارتن‌های برندهای مطرح به طور چشمگیر کاهش پیدا کرده است.

برادران همچنین درباره این موضوع که کاسبان خرد لوازم خانگی از وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم خانگی متضرر شده‌اند و از این وضعیت گله دارند، نظر شما در این‌باره چیست، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: این کسبه می‌توانند با محوریت اتحادیه‌ها خدمات ویژه‌تری را ارائه دهند تا در این رقابت بتوانند رضایت مردم را کسب کنند، خصوصا که فروش محلی دارند و مورد اعتماد مردم هستند. برای مثال می‌توانند روش‌های قدیم را به کار گیرند مانند دفترچه هایی که حتی بدون چک در اختیار مردم قرار می‌دادند تا زمانی که آنها خرید خود را تسویه کنند.

وی افزود: اگر همان روش‌های مردم‌داری سابق احیا شود باز هم مردم ترجیح می‌دهند از کسبه قدیمی مورد اعتماد که در محله خود می‌شناسند خرید کنند. اگر مشتری خدمات نبیند از روش‌های دیگری استفاده می‌کند.

معاون وزیر صمت در مورد فروش لوازم خانگی قاچاق در بستر فضای مجازی نیز گفت: مرکز تجارت الکترونیک این موارد را به صورت مستمر رصد می‌کند و مردم هم می‌توانند اطلاع‌رسانی کنند. این موارد در سایت‌های معتبر نیست، اگر باشد دائما تذکر می‌دهیم و اگر رعایت نکنند، سایت موقت مسدود می‌شود و بعد از انجام اصلاح باز می‌شود.

برادران گفت: همان طور که کالای قاچاق و تقلبی در بازار است در فضای مجازی هم است، عمده این موارد در پیام‌رسان‌های خارجی است که رسمیتی ندارد و ممکن است فردی بخواهد از هر مرکزی خرید کند، کسانی که از این سایت‌ها خرید می‌کنند افراد ریسک‌طلب هستند و عمدتا مغبون هم می‌شوند.

220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1911670