پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

فشار دولت برای لغو تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به تاخیر کمیسیون اقتصادی مجلس در تایید گزارش تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: دولت نیز فشار می‌آورد تا این تحقیق و تفحص کلید نخورد.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعیت طرح تحقیق و تفحص مجلس از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، اظهارداشت: بنده گزارش خود را در رابطه با سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به کمیسیون اقتصادی مجلس داده‌ام و طبق قانون باید از سوی این کمیسیون به صحن علنی ارائه شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی در ارائه گزارش تخلفات احتمالی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تاخیر دارد، گفت: در این زمینه به کمیسیون نیز اخطار داده‌ام که نمی‌تواند گزارش را نگه دارد بلکه باید موضع خود را شفاف بیان کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دولت فشار آورده است که موضوع تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها انجام نشود.

وی با اشاره به تخلفات عدیده‌ای که در بحث ماده 8 قانون هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفته است، عنوان کرد: در بحث کمک‌های بلاعوض مواردی احصا شده که منابع هدفمندی به شرکت‌های خصوصی اختصاص یافته که مبالغی 10 و 20 میلیارد تومان بوده است. این نحوه پرداخت شفاف نیست و ابهاماتی دارد.

** بر اساس ماده 8 قانون هدفمندی یارانه ها، دولت مکلف است سی درصد 30 % خالص وجوه حاصل از اجراء این قانون را برای پرداخت کمک های بلاعوض، یا یارانه سود تسهیلات و یا وجوه اداره شده برای اجراء موارد زیر هزینه کند:

الف - بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی و تشویق به صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف که توسط دستگاه اجرایی ذی ربط معرفی می شود.

ب - اصلاح ساختار فناوری واحدهای تولیدی در جهت افزایش بهره وری انرژی، آب و توسعه تولید برق از منابع تجدیدپذیر.

ج - جبران بخشی از زیان شرکت های ارائه دهنده خدمات آب و فاضلاب، برق، گاز طبیعی و فرآورده های نفتی و شهرداری ها و دهیاری ها ناشی از اجراء این قانون.

د - گسترش و بهبود حمل و نقل عمومی در چارچوب قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و پرداخت حداکثر تا سقف اعتبارات ماده 9 قانون مذکور.

ه - حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و صنعتی.

و - حمایت از تولید نان صنعتی.

ز - حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی.

ح - توسعه خدمات الکترونیکی تعاملی با هدف حذف و یا کاهش رفت و آمدهای غیرضرور.