جمعه 10 فروردین 1403

فضانوردان ناسا نسل بعدی لباس‌های فضایی را آزمایش می‌کنند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
فضانوردان ناسا نسل بعدی لباس‌های فضایی را آزمایش می‌کنند

فضانوردان ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در حال آزمایش لباس‌های فضایی مجهز به سیستم‌های خنک‌کننده داخلی هستند که در برابر گرمای فضا مقاومت ایجاد می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، ناسا در ویدئویی جدید نشان داده که چگونه خدمه این آژانس در حالی که از یک دستگاه نصب شده روی ایستگاه فضایی آب سرد دریافت می‌کنند، به پیاده‌روی فضایی می‌پردازند.

فضانوردان زیر لباس فضایی خود لباس‌های مخصوصی می‌پوشند که دارای لوله‌هایی است که با جریان ثابتی از آب پر شده است.

استفاده از آب به عنوان خنک کننده به دوران آپولو در دهه 1970 برمی‌گردد، اما سیستم جدید ناسا مجهز به حسگرهای فشار، یک حلقه کنترل حرارتی برای حفظ دمای تنظیم شده بوده و قادر به آزادسازی بخار آب گرم در فضا است.

به گفته‌ی ناسا، فناوری‌های خنک کننده برای ماموریت‌های آتی ماموریت آرتمیس به ماه که قرار است در سال 2025 انجام شود در حال آزمایش هستند.

اواخر این دهه، ماه‌نوردان آرتمیس در حالی قمر زمین را کاوش می‌کنند که لباس‌های فضایی بر تن دارند که از آنها در برابر دمای 250 درجه فارنهایت محافظت می‌کند.

ناسا فناوری‌های آینده خود را در ویدیویی جدید با عنوان "خنک ماندن در فضا" تشریح کرده است.

ناسا می‌گوید: تصور کنید شما یک فضانورد در ماه هستید. کار شما برای هشت ساعت آینده کاوش، جمع‌آوری نمونه‌های علمی، پیمودن تپه‌های ماه، نمونه‌برداری از سنگ‌ها و راه‌اندازی تجهیزات به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس خواهد بود.

دمای سطح ماه می‌تواند به 250 درجه فارنهایت (121 درجه سانتی‌گراد) برسد. ناسا چگونه فضانوردان را خنک نگه می‌دارد تا بتوانند روی ماه کار کنند؟ خوشبختانه، هر لباس فضایی شامل یک سیستم خنک کننده شخصی خواهد بود.

در طول پیاده‌روی‌های فضایی، فضانوردان باید در برابر گرمای خورشید و گرمای بدن خود حفظ شوند.

ناسا می‌گوید خنک کننده هوا برای این کار مهم کافی نیست، بنابراین در عوض به آب به عنوان یک گزینه خنک کننده روی آورده است.

بخش مرکزی "آزمایش پروازی منع تبخیر از لباس فضایی"(Spacesuit Evaporation Rejection Flight Experiment) به اختصار "SERFE" دستگاهی به اندازه اجاق است که روی ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار دارد. ناسا می‌گوید عناصر حیاتی یک سیستم خنک کننده لباس فضایی در یک جعبه قرار دارند.

دو مورد از این جعبه‌های "SERFE" تاکنون ساخته شده‌اند و یکی از آنها روی ایستگاه فضایی بین‌المللی و دیگری در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون قرار دارد.

مهندسان آزمایش‌های مشابهی را روی سیستم "SERFE" در زمین و ایستگاه فضایی انجام دادند. با این حال، دستگاه "SERFE" تنها نمونه اولیه آن چیزی است که فضانوردان باید در نهایت پشت خود حمل کنند و بنابراین یکی از چالش‌ها کوچک کردن برای قابل حمل شدن است. به گفته ناسا، کار برای ساخت این کوله پشتی خنک کننده در حال انجام است.

بخش کلیدی فناوری در حال ساخت ناسا، خنک کردن آبی است که در لباس فضایی می‌چرخد. برای این کار یک دستگاه دفع کننده گرما به نام تبخیرکننده غشایی آب (SWME) در داخل جعبه "SERFE" طراحی شده است. "SWMS" آب را درون لوله‌هایی به گردش در می‌آورد. با عبور آب از این لوله‌ها، بخار آب به سمت فضا خارج شده و در نتیجه گرما از بین می‌رود.

جعبه‌های "SERFE" در هر بار کار، به مدت هشت ساعت کار می‌کنند. تقریباً مدتی مشابه زمانی که یک پیاده‌روی فضایی ممکن است طول بکشد.

وقتی این دستگاه خاموش است، آلاینده‌هایی در آب ایجاد می‌شود که می‌تواند بر جریان آب تأثیر بگذارد، بنابراین پرسنل ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی مجبورند به طور منظم از آب نمونه‌برداری کنند.

برنامه آرتمیس ناسا اولین زن و مردی دیگر را تا سال 2025 روی سطح ماه فرود خواهد آورد. ماموریت بدون خدمه آرتمیس 1 به ماه نیز قرار است اواخر سال جاری انجام شود.

انتهای پیام