جمعه 7 اردیبهشت 1403

فناوری «شورورزی» توسعه می‌یابد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فناوری «شورورزی» توسعه می‌یابد

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تغییر تدریجی اقلیم زمین و گرایش به سمت گرم شدن بیشتر و در نتیجه توسعه کویر در بسیاری از کشورهای جهان، دولت‌مردان را به سمت بهره‌مندی از زوایا و ظرفیت‌های مختلف شورورزی ترغیب کرده است.

شورورزی، فناوری نسبتا نوینی است که طی آن، خاک‌های شور به محلی برای کشت و ارزش افزوده محصولات تبدیل می‌شوند.

این اتفاق سبب می‌شود تا اقلیم‌های خشک که تا به امروز، صرفه اقتصادی چندانی در بخش صنعت کشاورزی و دیگر صنایع وابسته نداشته‌اند، بتوانند برنامه‌های خود را پیاده کرده و به درصد خوبی از حاصل‌خیزی در مورد برخی گیاهان خاص برسند.

این رویکرد علیرغم تمامی فوائدی که در بخش صنعتی با خود به همراه دارد، سبب تثبیت وضعیت خاک و کاهش قابل‌توجه گردوغبار به عنوان یکی از مصادیق امروز تولید آلودگی در سطحی وسیع می‌شود.

بنا بر اهمیت بالایی که شورورزی در ابعاد اقتصادی، صنعتی، اشتغال‌زایی و محیط زیست دارد، کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، حمایت‌های اجرایی خود را از طرح‌های این حوزه به عمل آورده است.

این کارگروه، از طرح توسعه فناوری شورورزی مرتبط با مهار گردوغبار از خاک‌های شور و غیرقابل کشت با استفاده از روش نوین در احداث بادشکن زنده و گیاهان شورپسند حمایت به عمل آورده است. این حمایت، به دانشگاه شهیدچمران اعطا شد.

به دلیل ضرورت بالای حمایت از طرح‌های حوزه شورورزی و کاربردهای بسیاری که این طرح‌ها در باروری اقلیم‌های خشک دارند، کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از طرح‌های خلاقانه و فناورانه این حوزه، حمایت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

شورورزی خشکسالی خبرخوب این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
فناوری «شورورزی» توسعه می‌یابد 2