شنبه 22 اردیبهشت 1403

قانون اساسی جمهوری اسلامی هیچ بن‌بستی ندارد

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، رئیسی، امروز شنبه در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی، این قانون را میثاق ملی و تبلور و تجسم انقلاب شکوهمند اسلامی دانست که تضمین‌کننده جمهوریت و اسلامیت نظام و حقوق اساسی و آزادی‌های مشروع است.

رئیس جمهور با بیان اینکه قانون اساسی، مشتمل بر اساس و اصولی است که هم نشان از حقوق آحاد شهروندان و هم تکالیف مسئولان و دست‌اندرکاران دارد، اظهار داشت: اینکه فرهیختگان و صاحب‌نظران، کیفیت اجرای اصول قانون اساسی را نه تنها در محافل دانشگاهی و علمی، بلکه در عرصه اجتماعی، مورد بررسی و نظارت قرار دهند، بسیار آموزنده و مفید خواهد بود.

رئیسی، نظارت بر اجرای قانون اساسی را هم برای صاحبان حق و هم برای صاحبان تکلیف، مؤثر و سازنده دانست تا صاحبان حق ببینند و بدانند که بر اساس این قانون از چه حقوقی برخوردارند و صاحبان تکلیف نیز بدانند که آیا به تکالیف خود عمل کرده‌اند یا نه؟

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه اگر در برخی بخش‌های اجرای قانون اساسی ناکارآمدی‌هایی وجود دارد، نباید به حساب این میثاق ملی نوشته شود، گفت: قانون اساسی، مشتمل بر اصول و ارزش‌هایی مانند جمهوریت، اسلامیت، استقلال و آزادی است که غیر قابل تغییر هستند، اما در کنار آن، روش‌ها و ساز و کار‌های اجرای قانون اساسی حتما قابل تغییر و ارتقا هستند و می‌توان در ساز و کار‌های اجرای آن، تجدید نظر کرد.

رئیسی با تأکید بر اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ بن‌بستی ندارد، تصریح کرد: این قانون به نحوی تنظیم، تدوین و نهایی شد که در اجرای آن و اداره امور کشور با هیچ بن‌بستی روبرو نخواهیم شد و این از ویژگی‌های آن است.