سه‌شنبه 1 آبان 1403

قانون جهش تولید دانش بنیان اتفاقات بی‌سابقه‌ای را در ایران رقم زد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
قانون جهش تولید دانش بنیان اتفاقات بی‌سابقه‌ای را در ایران رقم زد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اختتامیه هفتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی با هدف توسعه اقتصاد ملی و حمایت از نوآوری‌های ایرانی در سالن استاد ربیعی دانشگاه شریف با حضور رئیس این دانشگاه و جمعی از نوآوران برگزار شد. رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف دراختتامیه هفتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی خطاب به نوآوران حاضر در سالن گفت: دانشگاه صنعتی شریف علاقمند است کاری را...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اختتامیه هفتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی با هدف توسعه اقتصاد ملی و حمایت از نوآوری‌های ایرانی در سالن استاد ربیعی دانشگاه شریف با حضور رئیس این دانشگاه و جمعی از نوآوران برگزار شد.

رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف دراختتامیه هفتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی خطاب به نوآوران حاضر در سالن گفت: دانشگاه صنعتی شریف علاقمند است کاری را با مشارکت شما شروع کند و کلنگ کار را زمین بزنید. کاری که انجام می‌شود بتواند مسئله جوانان حاضر در دانشگاه را در آینده کوتاه مدت و میان مدت زندگی‌شان حل کند؛ و آن‌ها را امیدوارتر کند.

جلیلی ادامه داد: ما نیاز به امید برای نسل جوان و مستعد داریم. این امید نیاز به مسئله و کار سخت دارد همچنین نیاز به پیچیدگی کار دارد و این پیچیدگی کار، نوآوری در کار و کار نو دادن به جوانی که حس بزرگی از توامندی را دارد. باید کاری کنیم این حس به باور تبدیل شود، شاید گاهی اوقات به عمل تبدیل نشود و منجر به شکست شود، ولی ابتدا باید عرصه بازی را برای او فراهم کرد.

رئیس دانشگاه شریف تاکید کرد: عرصه بازی برای فرزندان من و شما که بخشی از آنان در این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌ها هستند کلیدش در دستان شماست و کلید آن این است که کاری که در این دوره از جشنواره اتفاق افتاده که واحد‌های تحقیق و توسعه را به میدان اوردید؛ ان‌ها را به دانشگاه وصل کنید سپس با همت خود و با حمایت قانونی که ظرف یک‌سال اخیر ایجاد شده کاری بزرگتر از قبل انجام دهید. وی با اشاره به نقش دانشگاه در حل مسائل ملی بین المللی افزود: درست است که ماموریت جاری دانشگاه تربیت و آموزش دانش است، اما در یک مقیاس بزرگ‌تر ماموریت دانشگاه حل مسائل جامعه و سودمندی برای جامعه است این جامعه در وهله اول جامعه ایران است و در یک دایره بزرگتر جامعه بین‌الملل است. جلیلی با اشاره به قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: ظرف یکسال گذشته به همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، اتفاقی افتاده است. قانون جهش تولید دانش بنیان این امکان را فراهم کرده است که در ماده 11 بند «ت» و «ب» صنایعی که قرارداد تحقیق و توسعه با دانشگاه‌ها منعقد می‌کنند می‌توانند همان میزان قرارداد را در فرایندی عین مالیت قلمداد کنند که شیوه نامه آن نوشته شده است. نوآوران میتوانند این امکان قانونی را در کنار همتی که پیشتر گفتم قرار دهند در این صورت علاوه برآنکه مسئله خودشان حل می‌شود دانشگاه بیشتر در خدمت حل مسائل جامعه قرار بگیرد. جلیلی تصریح کرد: به این ترتیب دانشگاه علاوه بر حس استقلال بیشتر از بودجه عمومی، حس اثر بخشی نیز دارد و دانشجو، استاد و محقق دیده خواهند شد همچنین احتمال ماندگاری شخص در صنعتی که در آن فعالیت دارد و در کشور بیشتر می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به بند «ب» قانون جهش تولید دانش بنیان ادامه داد: بند «ب» قانون جهش تولید دانش بنیان فراتر از بند «ت» است اگر سرمایه گذاری در دانشگاه انجام شود؛ عین سرمایه گذاری به عنوان مالیات سال جاری و سال‌های اینده حساب کرد این اتفاق نادری در دهه‌های گذشته و در تاریخ ایران است یعنی دولت قبول کرده است اگر یک صنعت در دانشگاه، ساختمان بسازد و آزمایشگاه تجهیز کند سپس مدارکش را به سازمان مالیاتی ارائه دهند؛ عینا به عنوان قبض مالیات پرداخت شده سال جاری و سال‌های اینده قلمداد میشود.

جلیلی در پایان گفت: پیشنهاد این است که به بهانه این رویداد مهم بتوانیم نام شما و صنایع شما را بر دیوار‌های آجر قرمز شریف حک کنیم.