جمعه 30 شهریور 1403

قتل عام اسیران جنگی در اوکراین

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع

ساعاتی پس از نبردی در شرق اوکراین در ماه اوت، یک سرباز روسی مجروح و به شکل غیرمسلح از میان یک سنگر تقریبا ویران‌شده خزید و در برابر اسیرکنندگان خود، واحدی از داوطلبان بین‌المللی به رهبری یک آمریکایی کمک طلبید. «کاسپار گروس» یک پزشک آلمانی در آن واحد، گفت که سرباز را دیده که با ترکیبی از انگلیسی و روسی دست و پا شکسته درخواست مراقبت پزشکی کرده است. غروب بود. یکی از اعضای تیم به دنبال...

«توماس گیبون - نف» در گزارش 6ژوئیه در نیویورک‌تایمز نوشت، گروس گفت که از این اتفاق بسیار ناراحت است که با فرمانده خود روبه‌رو شد. او گفت که پس از ادامه قتل‌های غیرقانونی با نیویورک‌تایمز صحبت کرده است. بسیار غیرمعمول است که یک سرباز علنا درباره رفتار میدان جنگ صحبت کند؛ به‌ویژه درباره مردانی که هنوز آنها را دوست می‌داند. اما او گفت که آن‌قدر ناراحت است که نمی‌تواند سکوت کند. تیراندازی به سرباز مجروح و غیرمسلح روس یکی از چندین قتل است که «واحد منتخب» (Chosen Company)، یکی از شناخته‌شده‌ترین واحدهای نیروهای بین‌المللی را که از طرف اوکراین می‌جنگند، ناآرام کرده است. خاطرات حی و حاضر گروس تنها شاهد موجود از «قتل سنگری» است. اما روایت‌های او از اپیزود‌های دیگر با یادداشت‌های همزمان، فیلم‌های ویدئویی و پیام‌های متنی‌اش که توسط اعضای واحد رد و بدل شده و توسط نیویورک تایمز بررسی شده است، تقویت می‌شود.

در اپیزود دوم، یکی از اعضای «منتخب» یک نارنجک را به سمت سرباز تسلیم‌شده روسی که دستانش را بالا آورده بود، پرتاب کرد و او را کشت. ارتش اوکراین ویدئویی از این اپیزود را برای نشان دادن قدرت خود در میدان نبرد منتشر کرد، اما مساله تسلیم را ویرایش کرد. پیام‌های متنی نشان می‌دهد که در اپیزود سوم، اعضای «واحد منتخب» در یک گفت‌وگوی گروهی درباره کشتن اسیران جنگی روسی در جریان یک ماموریت در ماه اکتبر به خود می‌بالیدند. سربازی که در آن روز برای مدت کوتاهی فرماندهی می‌کرد، با استفاده از یک کلمه عامیانه برای تیراندازی به قتل اشاره کرد. او گفت که مسوولیت را بر عهده می‌گیرد.

سربازی که از علامت تماس «آندوک» استفاده می‌کند، نوشت: «اگر چیزی درباره تقصیر اسرای جنگی منتشر شد، من دستور آن را صادر کردم.» او تصویر یک جنایتکار جنگی کرواسی را اضافه کرد که در سال2017 پس از نوشیدن سم در دادگاه لاهه جان باخت. او نوشت: «در لاهه از هیچ چیز ابراز پشیمانی نمی‌کنم.» این یکی از چندین پیامک بررسی‌شده توسط نیویورک‌تایمز بود که به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم به کشتن زندانیان اشاره می‌کرد. آندوک در مصاحبه‌ای گفت که شوخی کرده است. گروس در آن ماموریت نبود، اما گفت که پس از آن، یکی از سربازان کشته شدن یک زندانی را روایت کرد. گروس آن را در ژورنال خود ثبت کرد. نیویورک تایمز در حال شناسایی سربازان خط مقدم با علائم تماس آنها با رعایت پروتکل نظامی اوکراین است. آنها به هیچ تخلفی متهم نشده‌اند.

کشتن اسیران جنگی نقض کنوانسیون ژنو است. هنگامی که سربازان به وضوح قصد تسلیم شدن را نشان می‌دهند، نمی‌توان به آنها حمله کرد و باید با حالت امنیت بازداشت شوند. دولت اوکراین بارها به این مساله اشاره کرده است که سربازان روس مبادرت به کشتن سربازان غیرمسلح و سربازان تسلیم‌شده می‌کنند و این را به‌عنوان دلیلی بر بی‌قانونی مسکو معرفی می‌کند. یک سرباز یونانی معروف به «زئوس» در مرکز هر سه اپیزود قرار داشت: نارنجک را پرتاب می‌کرد و به گفته گروس، در سنگر به طرف مجروحان روس شلیک و به کشتن دیگری مباهات می‌کرد. او به پیام‌هایی که در تلفنش گذاشته شده و خواستار اظهارنظر فیس‌بوکی‌اش بودند، پاسخ نداد. «رایان اولری»، فرمانده دوفاکتوی «واحد منتخب» و یک گارد ملی سابق ارتش ایالات متحده از آیووا گفت که زئوس نمی‌خواهد صحبت کند. اولری در مصاحبه‌ای انجام جنایات جنگی توسط اعضا را رد کرد. او گفت که نیروهایش روس‌های مجروح را کشته‌اند، اما فقط آنهایی را که می‌توانستند بجنگند و جنگیده‌اند.

اولری گفت که اپیزود سنگر که گروس روایت کرده هرگز اتفاق نیفتاده و او در آن ماموریت نبوده است. او همچنین اهمیت پیامک‌های متنی را رد کرد و گفت: «این عمدتا نوعی تخلیه اضطراب و استرس و عصبانیت است.» او گفت که اپیزود نارنجک «سیاه و سفید» نبود؛ زیرا سرباز روسی و یکی دیگر از نیروهای همان نزدیکی ممکن است تهدیدی را ایجاد کرده باشند. این ویدئو سوالات بی‌پاسخی درباره آنچه که اعضای «واحد منتخب» قبل از تلاش برای تسلیم دیدند یا تهدیدهایی را در نظر گرفتند، باقی می‌گذارد.

--> اخبار مرتبط