یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

قرارداد موقت در کار مستمر معنا ندارد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
قرارداد موقت در کار مستمر معنا ندارد

یک فعال حوزه کار با بیان اینکه در بسیاری از کشورها کارگران بعد از سه سال کار تبدیل وضعیت شده و قرارداد آنها در کارهای مستمر، دائمی شده است، تاکید کرد: اگر بستن قرارداد موقت کار در کارهای مستمر از بین برود و قرارداد کارگر دائمی شود نه تنها در بهره‌وری بنگاه و نیروی کار تاثیرگذار است بلکه موجب افزایش کیفیت تولید داخلی و رفع دغدغه امنیت شغلی نیروهای کار می‌شود.

رحمت الله پورموسی درگفت وگو با ایسنا با تاکید بر ضرورت ساماندهی و تعیین تکلیف نیروهای قراردادی و پیمانکاری اظهار کرد: آنچه مسلم است در کارهایی که جنبه مستمر و دائم دارند قرارداد کار موقت معنا و مفهومی ندارد ولی متاسفانه بر این کارها مهر قراردادی زده‌اند.

وی ادامه داد: بارها اعلام کرده‌ایم که آیین نامه تبصره دو ماده 7 قانون کار که از آن سوء استفاده می‌شود هر چه سریع‌تر تهیه و تدوین شود تا تکلیف نیروهای قراردادی حتی شرکتی و پیمانکاری در شرکت‌ها و مجموعه ها مشخص شود ولی متاسفانه با کارگرانی که حتی بیش از 23 سال سابقه کار دارند همچنان قرارداد موقت منعقد می‌شود.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا کارگران با سابقه، قرارداد موقت نیستند و ما بررسی کرده‌ایم در کشورهایی که توسعه یافته نیستند و شاید وضعیتشان بدتر از ما هم باشد، کارگر بعد از سه سال کار تبدیل وضعیت شده و قرارداد او در کار مستمر، دائمی شده است.

پورموسی بر ضرورت تدوین آیین نامه تبصره دو ماده 7 قانون کار تاکید کرد و گفت: وزارت کار باید آیین نامه تبصره دو ماده 7 قانون کار را تهیه و این ماده را اصلاح کند و در قالب یک لایحه به مجلس بفرستد و مجلس آن را تایید کند تا در کارهایی که جنبه مستمر و دائمی دارند دیگر قرارداد موقت با نیروی کار منعتقد نشود.

وی در عین حال کارگران را ملزم به انجام تعهدات خود در کار دانست و افزود: کارگرانی هم که از حالت قراردادی به رسمی تبدیل وضعیت می‌شوند موظفند به تعهدات خود عمل کنند و رسمی شدن آنها دلیل بر این نیست که حاشیه امنیت داشته باشند بلکه قانون آیین نامه انضباط کار را پیش بینی کرده است و بر اساس آن تمام نیروهای کار ملزم به رعایت مقررات و آیین نامه هستند.

به گفته پورموسی اگر قرارداد موقت کار در کارهای مستمر از بین برود و قرارداد دائمی شود، در بهره وری بنگاه و نیروی کار تاثیر بسزایی دارد و موجب افزایش کیفیت تولید و رفع دغدغه امنیت شغلی نیروهای کار می شود.

انتهای پیام