سه‌شنبه 29 خرداد 1403

قلعه نویی: پرتغال رونالدو دارد ما حاج صفی!

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
قلعه نویی: پرتغال رونالدو دارد ما حاج صفی!

امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با رادیو جوان مصاحبه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ امیر قلعه‌نویی معتقد است در بحث جوانان، ایران نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

امیر قلعه‌نویی در گفت‌وگو با برنامه 442 رادیو جوان، در واکنش به انتقادات کارشناسان از سبک بازی تیم ملی ایران در بازی مقابل هنگ‌کنگ و ازبکستان گفت: من 10 سال است که این مشکل را نتوانستم حل کنم و این موضوع مختص تیم ملی نبوده و هر تیمی می‌گیرم، این دوستان شروع می‌کند. فرقی نمی‌کند قلعه‌نویی کجا باشد. در گل‌گهر هم باشم، آن را با پاری سن ژرمن مقایسه می‌کنند!

قلعه‌نویی ادامه داد:

در سپاهان تیم چهاردهم بود. وقتی یک تیم در رده دوم یا سوم است، از نظر جدولی ثبات دارد و با مقداری تقویت تیم را می‌شود اول کرد. من تیم را در رتبه چهاردهم تحویل گرفتم و همان تیم را با بودجه 38 میلیارد نایب قهرمان کردم. از آقای فتاحی بپرسید که قلعه‌نویی تیم را با چه مبلغی بست. عزت پورقاز 1 میلیارد می‌گرفت اما من 900میلیون کردمش. چند بازیکن را کم کردم.

من سه کاپیتان یادگاری در سپاهان و یک کاپیتان یادگاری در استقلال دارم. نورافکن را استقلال نخواست و در بلژیک شرایط خوبی نداشت اما با یک بودجه کم، کاری کردم که اکنون کاپیتان است. در تاریخ دو بار بوده که یک تیم بدون تمرین به تورنمنت می‌رود که یکی از آن‌ها سال 2007 بود.

دوازدهم لیگ بازی بود اما سیزدهم سوار هواپیما شدیم و 8 ساعته به چین رفتیم. 2 ساعت در هواپیما گفتند باند شلوغ است و در هواپیمای هنگ‌کنگ بودیم. شرجی 92 درصد بود و مقابل تیمی بازی کردیم که دارد پیشرفت می‌کند. این مسیر را دوباره طی کردیم تا به ایران برگردیم. این در حالتی است که انتهای لیگ بوده و بدن بازیکنان انرژی نداشت. یک لیگ فرسایشی داشتیم و ما هم به کلی بازیکن جوان اعتماد کردیم. این بازی در سیدبندی و رنکینگ صعود کرده. ما تیم اول صعود کردیم و در سید یک هم هستیم و بهترین نیمه دوم تاریخ را بازی کردیم و حتی سرمربی تیم حریف خودش گفت شانس آوردیم نباختیم. باید به شرافت بازیکنانمان درود بفرستیم. سردار آزمون کتفش در هنگ‌کنگ آسیب دید، بدنش در وضعیت مناسب نیست و حتی قرارداد باشگاهی‌اش هم معلوم نیست اما من گفتم می‌خواهی استراحت کنی گفت می‌خواهم برای تیم ملی بازی کنم که این غیرتش است.

جای تعجب دارد! ایراد داریم اما با این شرایط بدنی بد بچه‌ها، این میزان خوب بازی کردیم. من از مهندس حدادیان با 7 پروازی که در اختیار ما گذاشته و دریافتی نداشته واقعا متشکر هستم. همین ازبکستان در مقدماتی ما را 1 بر صفر برد اما هیچ‌کس نه شعار داد و نه اعتراض کرد. همین بازیکن‌ها بودند که باختند و البته جوان‌تر و قوی‌تر بودند.

در مسابقات شهریورماه، 4 بازیکن از جمله مرتضی پورعلی‌گنجی، سعید عزت‌اللهی، علی قلی‌زاده و صادق محرمی به ما اضافه می‌شوند که می‌توانند به ما خیلی کمک کنند. باید این مسائل حل شود و 7 تیر ماه تیم‌های حریف را بشناسیم. مشکلات داریم اما برای ما مهم است آقای هاشمی و آقای تاج همه‌جوره تلاش می‌کنند و نیتشان حل کردن مشکلات است. مشکلاتی وجود دارد که باید درون سازمانی حل کنیم. بعد از بازی با ترکمنستان نامه زدیم که ایشان به آقای بذرپاش نامه زد و متاسفانه همکاری نشد تا پرواز هنگ‌کنگ سخت‌تر باشد. 48 ساعت در راه بودیم و بازیکنان غیرت گذاشتند. این مشکلات درون‌خانوادگی کاش زودتر حل شود.

قبلا بازی‌ها تمام می‌شد پاداش‌های دلاری در اتاق بازیکنان بود اما ما همین الان از قبل پاداش طلب داریم! دوستان نهایت تلاش را دارند و 3-4 ماه پاداش طلب داریم. با توجه به مشکلاتی که فدراسیون فوتبال از نظر تحریم‌ها دارد اما واقعا آقای تاج و آقای هاشمی نهایت تلاش را دارند. بزرگان تیم که با آن سبک دلاری تربیت شده بودند هم به ما کمک می‌کنند و واقعا از آن‌ها متشکر هستیم. خط دفاع ما در این بازی باعث شد مهاجمان ازبکستان تعویض شوند و متاسفانه موقعیت‌های ما گل نشد.

من دستیار ندارم و همه آن‌ها همکاران من هستند. خوشحال هستم مطهری به تیم تراکتور رفته و خودم که سابقه کار در تراکتور می‌دانم که هر کسی موجب افتخارش است در این تیم بزرگ کار کند. تراکتور در دوره ما شرایط مالی بدی داشت اما آقای زنوزی تیمی حرفه‌ای درست کرده و نتایج خوب مطهری نشان می‌دهد ما همکاران خوبی داریم. با همین نفرات جلو خواهیم رفت و شاید یک نفر به کادر ما اضافه شود. همه آن‌ها کاربلد و باتجربه هستند و طارمی، جهانبخش و آزمون که آن سمت هستند، خودشان بارها اعلام کردند که ما در ایران تمرینات مدرن انجام می‌دهیم و این خیلی خوب است. خیلی خوشحال هستم که همچین تیمی داریم. {مسئله تغییر نسل} به نظر من شناسنامه یک عدد است و در فوتبال مدرن جایی ندارد. آمادگی جسمانی الان مهم‌تر است. در دوره ما همه چیز تحت فشار جنگ بود و مثل الان نیست که علم تغذیه و علم تمرینات به ما کمک می‌کند تا کریستیانو رونالدو را در این سن و سال داشته باشیم. ما بازیکنانی داریم مانند حاج‌صفی که در لیگ قدرتی یونان بهترین بازی را دارد.

جوان تولید نمی‌شود و این باید در تیم‌های پایه و تیم‌های باشگاهی رخ بدهد. وقتی یک بازیکن 24 ساله، به تیم ملی ژاپن دعوت می‌شود حداقل 30 بازی ملی تجربه دارد و اگر آریا یوسفی این تجربه را داشت، آن اشتباه بچگانه را انجام نمی‌داد. باید هم نتیجه‌گرا باشیم و تهاجمی بازی کنیم و هم نسل‌سازی کنیم. اوایل بحث استفاده کردن از جوانان بود، الان بحث استفاده کردن از بازیکن مورد نظر دیگران است اما نمی‌بینند جای آن یک بازیکن 20 ساله دعوت کردیم. این‌ها با قلعه‌نویی زاویه دارند.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1919871