پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

قوه قضاییه و پیشگیری از جرم / فساد سیستمی در کشور نداریم

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
قوه قضاییه و پیشگیری از جرم / فساد سیستمی در کشور نداریم

رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که تا کنون در رابطه با شناسایی گلوگاه های فساد 97 مورد و همچنین 200 ابر چالش شناسایی شده است‌.

رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که تا کنون در رابطه با شناسایی گلوگاه های فساد 97 مورد و همچنین 200 ابر چالش شناسایی شده است‌.

به گزارش خبرنگار مهر پنجمین روز از هفته قوه قضائیه به نام" پیشگیری از وقوع جرم و مقابله با بسترهای فسادزا" نامگذاری شده است.

غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با فساد در کشور گفت: تحولات خوبی در قوه قضاییه در چند سال اخیر رقم خورده است. این اتفاقات اقداماتی است که باعث اعتماد بیشتر به قوه قضاییه شده است‌.

وی افزود: تمام تلاش قوه قضاییه باید به سمتی باشد که مردم قوه قضاییه را ملجا خود بدانند. یکی از مشکلاتی قوه قضاییه با آن درگیر است، بحث ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد است.

ترکی تصریح کرد: اینها مواردی است که فقط با برخورد قضایی و تشکیل پرونده اصلاح نمی شود. نظام اداری پیچیدگی های دارد که تا وقتی اصلاح نشود، مشکل حل نمی شود.

وی افزود: برخی اوقات نگاه های سطحی وجود دارد که فقط باید برخورد از طریق بگیر و ببندی رخ دهد البته که اینها هم لازم است اما بخش هایی از نظام اداری ما سالم نیست و این فقط به معنای فساد نیست بلکه بخشی از آن عیب و نقص است.

معاون دادستان کل کشور تصریح کرد: سه نوع فساد در کشور داریم که ممکن است شخصی، شبکه ای و سازمان یافته و یا سیستمی باشد. در کشور فساد سیستمی نداریم این فساد در جاهایی است که قانون اساسی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: فسادهای سازمان یافته در برخی جاها ریشه دوانده است.

همچنین ذبیح الله خدائیان رییس سازمان بازرسی کل کشور هم در خصوص مقابله با فساد گفت: در کشوری مسائلی وجود دارد که حائز اهمیت است و به همین منظور باید ریشه‌ای با فساد مقابله کرد.

خدائیان با بیان اینکه سعی شده بازرسی ها را به سمت شناسایی گلوگاه های فساد هدایت کنیم گفت:2 هزار مسئله در کشور شناسایی شد که از این تعداد 200 مسئله مهم و ابر چالش کشف شد. همچنین 97 گلوگاه فساد شناسایی شده و مراتب را به مراجع ذی صلاح اعلام می کنیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور، گفت: 5 هزار پرونده بازرسی در سال گذشته داشتیم. هزار پرونده کیفری و 2600 پرونده تخلفاتی در این راستا تشکیل شده و چندین هزار هشدار به مراجع ذی صلاح منعکس شدند.

وی افزود: امید است با هدف پیگیری از وقوع جرم بتوانیم با کمک دولت به جایی برسیم که نیاز به برخورد با افراد نباشد.