دوشنبه 28 خرداد 1403

قیمت هر کیلو زعفران اعلام شد

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
قیمت هر کیلو زعفران اعلام شد

بنابر آمار سال گذشته 221 تن زعفران به بازارهای هدف صادر شده، درحالیکه ظرفیت و پتانسیل صادرات بیش از این رقم است.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران گفت: بنابر اعلام تعاون روستایی 8 خرداد بیش از 6 هزارکیلوگرم زعفران صادراتی در بورس کالا عرضه می شود که این امر منجر به تعادل بازار داخل و واقعی بودن قیمت زعفران می شود.

به گفته او، با افزایش عرضه زعفران در بازار، شبهه کمبود محصول در بازار مرتفع می شود و از طرفی جلوی سوء استفاده دلالان و واسطه ها کاهش می‌یابد چراکه دیگر به بهانه کمبود نمی‌توانند قیمت را افزایش دهند.

حسینی ادامه داد: با ایجاد تعادل نسبی قیمت در بازار دیگر شاهد ورود عوامل واسطه و دلال که با پول های سرگردان به امید چندبرابر شدن قیمت اقدام به خرید و احتکار در انبارها می کنند، نیستیم.

عضو شورای ملی زعفران حداقل قیمت هرکیلو زعفران را 80 میلیون تومان و حداکثر 100 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: با توزیع بیش از 6 هزارکیلوگرم زعفران در بورس از افزایش قیمت جلوگیری می شود.

او با بیان اینکه سال گذشته 221 تن زعفران صادر شد، گفت: با رفع موانع صادرات، امکان صادرات حداقل 500 تن زعفران وجود دارد.

حسینی افزود: با توجه به شرایط مساعد بارندگی، امسال تولید زعفران بیش از 300 تن خواهد بود. هرچند از سطح زیرکشت بالای 120 هزارهکتار امکان تولید هزارتن زعفران وجود دارد. درحالیکه تولید فعلی یک سوم این رقم است.

عضو شورای ملی زعفران گفت: با وجود قدمت 3 هزار ساله تولید زعفران در کشور با توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری باید از خام فروشی محصول اجتناب کرد تا ارزش افزوده بالاتری نصیب کشور شود.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.