یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

لزوم پرداخت سهم نیم درصد شهرداری‌های دزفول به اداره کتابخانه ها

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
لزوم پرداخت سهم نیم درصد شهرداری‌های دزفول به اداره کتابخانه ها

دزفول - مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: ضرورت دارد شهرداری‌های دزفول در پرداخت به موقع سهم نیم درصدی درآمد خود به اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دزفول اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

دزفول - مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: ضرورت دارد شهرداری‌های دزفول در پرداخت به موقع سهم نیم درصدی درآمد خود به اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دزفول اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس حسین زاده پیش از ظهر امروز سه شنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دزفول که با هدف بررسی وضعیت و مشکلات کتابخانه های عمومی شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: در دزفول 15 باب کتابخانه نهادی و 10 باب کتابخانه مشارکتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه به ازای هر 25 هزار نفر جمعیت در شهرستان دزفول یک باب کتابخانه عمومی وجود دارد، افزود: به ازای هر 100 نفر در دزفول 2 متر و 34 سانتی مترمربع زیربنای کتابخانه ای و 79 جلد کتاب در کتابخانه های عمومی این شهرستان وجود دارد که این شاخص‌ها نسبت به میانگین استانی در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان تصریح کرد: همچنین به ازای هر 100 نفر جمعیت دزفول 3 نفر عضو کتابخانه های عمومی این شهرستان هستند و دزفول در این زمینه جزو شهرستان‌های خوب در استان است.

حسین زاده در ادامه تعداد اعضای کتابخانه های عمومی شهرستان را 12 هزار و 514 نفر برشمرد و عنوان کرد: در نیمه نخست امسال 69 هزار و 251 نسخه کتاب غیر درسی و 34 هزار و 836 نسخه کتاب درسی توسط کتابخانه های عمومی دزفول به امانت داده شده است.

وی با اشاره به تعطیلی کتابخانه های امام حسن مجتبی (ع)، عارف دزفولی و شاه رکن الدین در سال‌های اخیر در دزفول، خواستار همکاری و مساعدت مسئولان شهرستان در راستای احیای مجدد این کتابخانه ها شد و گفت: در صورتی که این 3 کتابخانه دوباره فعال شده و به جمع کتابخانه های دزفول برگردند، شاخص‌های شهرستان دزفول در زمینه سرانه، نسخه، متراژ و... به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان در خصوص فعالیت‌های فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان دزفول بیان کرد: در نیمه نخست سال جاری 290 فعالیت انجام شده که عمده این فعالیت‌ها در بخش کودک بوده است.

حسین زاده در ادامه سهم نیم درصدی از درآمدهای شهرداری‌ها را از اصلی‌ترین درآمدهای نهاد کتابخانه ها عنوان کرد و توضیح داد: پرداخت نشدن به موقع و کامل سهم نیم درصد شهرداری‌ها به نهاد کتابخانه ها از جمله مهمترین مشکلات این نهاد است به طوری که پرداخت نشدن به موقع و کامل این سهم نیم درصد در دزفول در سال‌های اخیر موجب ایجاد مشکل در زمینه زیرساختی و اخلال در تنوع برنامه‌های فرهنگی و همچنین خلق برنامه‌های ویژه شده است.

وی بیان کرد: 15 کتابخانه نهادی دزفول نیازمند 10 میلیارد ریال اعتبار برای رفع مشکلات در حوزه سیستم‌های سرمایشی، تجهیزات چوبی، تجهیزات نظارتی و حراستی و رایانه و ملزومات رایانه‌ای هستند که اگر این سهم نیم درصد شهرداری‌ها به موقع پرداخت شود، این مشکلات نیز برطرف می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان عنوان کرد: بهسازی و تجهیز کتابخانه عمومی فتح المبین در دزفول که همواره با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه است در دستور کار قرار دارد که انجام این امر مهم مستلزم 30 میلیارد ریال اعتبار است.

حسین زاده با بیان اینکه احداث کتابخانه مرکزی در کوی آزادگان دزفول با دو هزار و 500 مترمربع زیربنا دارای 10 درصد پیشرفت فیزیکی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه اعتبارات فرهنگ و هنر در خوزستان محدود است در تلاش هستیم با مذاکرات صورت گرفته تا این کتابخانه به عنوان یک پروژه ملی تعریف شود تا با دریافت اعتبارات ملی به سرانجام برسد.

وی با اشاره به آغاز هفته کتاب و کتابخوانی از 21 آبان ماه، گفت: یک هزار و 124 برنامه به مناسبت گرامیداشت این هفته در خوزستان اجرا خواهد شد که سهم اداره کتابخانه های دزفول 97 برنامه خواهد بود.